Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Tjena, tänker bjuda på ännu en amatörfråga!

Jag upplever ett tydligt "klapprande" från framvagnen på min v90, framförallt vid lite ojämna vägar, gupp och när man svänger, men också ibland vid lägre farter på jämna raksträckor.

Kan det vara krängningshämmarstag eller nåt sånt? Hur kollar man det enkelt? Något som brukar vara "bråttom" att åtgärda?
Användarvisningsbild
av RMH
Bra fråga, jag har bara haft bilen drygt en månad! Är det såpass enkelt ska jag nog ge mig på att testa det snarast.
Användarvisningsbild
av RMH
Hissade upp och ruckade på däcket, verkar vara styrled eller liknande som glappar. Hur pass "panik" är det att åtgärda sånt? Ska snart på semester med bilen och kommer nog köra 2-300 mil innan jag hinner fixa det.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
amatör svar jag skulle byta innan semester o framvagns inställning med. glappa styrleder har jag väldig respekt för nuförtiden
körde förr en gammal 142a med mer och mindre glappa leder höll på att sluta med en träkista när en led hade släppt ute vid hjulet och riktig dikes rensning som följd bilen vart till lite reservdelar.

antar att jag uttryckt mig tydligt nog.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av RMH
Ja fyfan, man inser att det inte bara är för besiktningens skull man byter sånt. Tur att det inte gick värre för dig. Ska försöka mig på styrleden imorgon, men ska se om man kan få tag i en avdragare av nåt slag först. Krängningshämmarstagen gick lätt iallafall :)
Användarvisningsbild
av RMH
Det klapprande ljudet kvarstår trots att jag bytt båda stagen!

Samtidigt får jag följande "problem":

1. När man står still och svänger fullt "klongar" det till en fjädrande metallisk lite ringande ton.
2. När man ruckar lätt på ratten åt sidorna "klickar" det ett ljud som låter som det kommer från rattnavet.
3. Klapprandet är värst. Inbillar mig att det kommer mest från vänster fram. Kan det vara bussningar jag behöver byta, vilka isåfall?

Vill försöka reda ut så mycket som möjligt innan jag lämnar iväg för att byta styrled och för framvagnsinställning.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.