Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
Har kjøpt meg en 2009 mod Bella 600 Twin båt med 150 hk Mercury Optimax.
Båt, motor veier ca 1100kg,så kommer henger i tillegg.

Vil det by på noe problemer å bruke vår My13 Xc70 Awd aut til å sette ut og ta opp båt?

Noen erfaringer?
Användarvisningsbild
av börne
En bra asfalterad båtramp borde inte ge några problem.

Men en naturramp med rullgrus kan göra det såklart. Vi blev fast på ett ställe med en kompis Passat 4MOTION eller vad dom nu heter där vi faktiskt trodde vi skulle klara det, & då var det med en Crescent 465 som ju är betydligt lättare. Nu var det lite väl löst där & det fanns en stor fyrhjulsdriven bil till hjälp så vi utmanade ödet lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vinkeln på rampen är lika viktig som underlaget.

Har en flack ramp här och man drar upp 2100 kg hur lätt som helst. Nästan på tomgång utan hjulspinn.

Men provar man på ramper som störtar tvärbrant ned så är det inte lika kul.
av Cedrix
Kan bara jämför med min husvagn på ca 2ton, har dragit den uppför backar med gräs/jord som lutat mer än de båt ramper jag sett utan problem. Men man har ju möjlighet att ta om på ett annat sätt då om det skiter sig.
av svedan
inga bekymmer, väger väl ca 1000 kg med motor?? Har 3 trailers med även tyngre båtar. No preblemas..Vanligaste felet jag ser vid sjösättning och upptagning, är att man backar ner nästan hela trailer + bil i vattnet! Räcker normalt med att (givetvis beroende på ramplutning) bara blöta däcken nedanför navet och vinscha resten. Och hela bilen på torra land. Lycka till. (Och du har kanske Hill control som är användbar..)
av NorskDrive
Ja,det er vel bare å prøve!

Båt og motor veier ca 1100 kg og henger 400 kg. Så totalt kanskje 15-1600 kg med alt som ligger i båten.
Men den bør klare det?
Selv om det er grus man står på?
Ser for meg det værste som kan skje at bilen står å spinner bare på forhjulene :oops:

Da føler man seg dum som har brukt 750 000.- NOK på en Volvo Awd som ikke har 4x4....
av mattish
Det viktigaste om det börjar spinna är väl att hålla ner gasen och inte släppa så systemen får jobba ordentligt... ? Om ni nu inte kommer upp...
Användarvisningsbild
av apersson850
Haldexkopplingen ska orka överföra ett moment som nästan motsvarar vad motorn max kan ge på ettans växel, åtminstone när vi ser på Haldex generation 4 och en bil med manuell låda. Automaterna är ju starkare, tack vare momentomvandlingen, och Haldex generation 5 lär ha ett par lameller färre, så om den är svagare vet jag inte.
Om det spinner för mycket kommer DSTC att reducera gaspådraget, men den funktionen kan man stänga av.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]