Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2,4D -08 24 000mil
Har ett missljud från bakhjulsfjädringen. Kör man i små hålor eller ojämnheter så hörs detta ballrande ljud när fjädringen jobbar. Har nu haft detta ljud ett tag och har även frågat verkstan vid de två sista servicebesöken men dom hittar inget och hade inget hört på provturen. Teknikern frågade om det var ett knarrande ljud, för då kunde det vara någon bussning i främre bakhjulsupphängningen, men detta är ett mer ballrande ljud som det vore något som sitter löst. I början så var jag under och tittade och då upptäckte jag att det var en plastmutter som håller värmeplåtarna över ljuddämparna som fattades, men det var det inte heller då det fortsatte efter att jag satt dit en ny. Tycker ändå att dom plåtarna sitter lite löst och skrammlar lite när man slår lite på dom, men det trodde inte verkstan på för det sitter som det ska. Idag plockade jag ur reservhjul och allt som ligger under bagagegolvet och var ute och provkörde, detta hjälpte inte. Har automatisk nivåreglering på bilen och vet inte om det kan vara något med dessa. Läste en tråd om liknande fel och där det sen visade sig att fjädrarna var av, med detta måste väl ändå verkstan ha sett, eller? Undrar nu om det är någon som har varit ute för samma fel och kan dela med sej av detta. Ska åka på bilsemester i Europa snart och vill helst slippa detta baller, skrammel.
elnisse skrev:V70 2,4D -08 24 000mil
Har ett missljud från bakhjulsfjädringen. Kör man i små hålor eller ojämnheter så hörs detta ballrande ljud när fjädringen jobbar. Har nu haft detta ljud ett tag och har även frågat verkstan vid de två sista servicebesöken men dom hittar inget och hade inget hört på provturen. Teknikern frågade om det var ett knarrande ljud, för då kunde det vara någon bussning i främre bakhjulsupphängningen, men detta är ett mer ballrande ljud som det vore något som sitter löst. I början så var jag under och tittade och då upptäckte jag att det var en plastmutter som håller värmeplåtarna över ljuddämparna som fattades, men det var det inte heller då det fortsatte efter att jag satt dit en ny. Tycker ändå att dom plåtarna sitter lite löst och skrammlar lite när man slår lite på dom, men det trodde inte verkstan på för det sitter som det ska. Idag plockade jag ur reservhjul och allt som ligger under bagagegolvet och var ute och provkörde, detta hjälpte inte. Har automatisk nivåreglering på bilen och vet inte om det kan vara något med dessa. Läste en tråd om liknande fel och där det sen visade sig att fjädrarna var av, med detta måste väl ändå verkstan ha sett, eller? Undrar nu om det är någon som har varit ute för samma fel och kan dela med sej av detta. Ska åka på bilsemester i Europa snart och vill helst slippa detta baller, skrammel.

Bakluckan kan ju skramla lite. Den måste i princip smörjas var 6e månad eller så med fett vis låsmekanismen. Vad menar du föresten med "baller"? :P

Jag hade också lite missljud eller oljud på min V70 (som hade nivåreglering). Tror nog att bilar med nivåregleringen är lite hårdare än bilar utan.
När jag sänkte min V70 (bytte både dämpare och fjädrar) så försvann detta missljud/oljud. Och jag upplevde bakvagnen som att den arbetar på ett helt annat sätt nu. Den har mer fjädringsväg men ändå styvare på något vis. Så jag misstänker helt enkelt att volvos nivåregleringsdämpare är påtok för hårda. Testa att lasta i något tungt i bagaget och se om det hjälper kanske?
De med nivåregelering är väl snarare mjukare i fjädringen? Eller menar du just dämpningen? Det är ju inte samma sak. Men när dämparen hjälper till att lyfta bilen vid tung last behöver fjädern inte vara lika hård.
apersson850 skrev:De med nivåregelering är väl snarare mjukare i fjädringen? Eller menar du just dämpningen? Det är ju inte samma sak. Men när dämparen hjälper till att lyfta bilen vid tung last behöver fjädern inte vara lika hård.
Jag menar att dämparen är hårdare som jag upplevde det. Därför vid håligheter så slår det lite i bagvagnen. Iaf på gatorna i Eskilstuna (massor av hål).
Detta försvann helt när jag bytte både dämpare och fjädrar.
OK. Jag har bara haft min XC70 med automatisk nivåreglering, så jag har inget att jämföra med där. Däremot är det ju tveklöst så att jag upplever bilen som styvare i bakvagnen när den är lastad. Det märks att nivåregleringen motverkar lasten.
Nu är felet löst!!
Hissade upp bilen på en billyft i helgen och kollade lite själv. det var stabilisatorstaget http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... lsatorstag på vänster sida som var kass, kunde rycka ur den ur leden. Sen var det även att det lagt sej små stenar mellan krängningsstaget och balken som gjorde att det blev en snärt i balken varje gång det rörde på sej. Ljudet uppstod när man körde på ett tex ett brunnslock och det spelade ingen roll om det var höger eller vänster hjul, ljudet lät lika dant. Var först på Mekonomen och skulle köpa en, men dom hade aldrig sålt någon och hade ingen hemma. Min Volvo-verkstad hade heller ingen hemma för dom hade aldrig behövt byta någon, så jag var förmodligen den första här om kring som lyckas förstöra stabilisatorstaget. Jag beställde en orginal och fick inte med gummi och muttrar som man förmodligen får med på Mekonomen enl bilden på deras hemsida. Detta var det inget fel på men man tror ju att dom skickar med detta.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]