Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lillagubben
Hej forumfolk!

Jo, jag och familjen ska köra till Lissabon nu i sommar. En resa på ca 700 mil (t&r).

Mina sommardäck, Nokian Hakka Blue har 5 mm bak och 4 mm fram.
Klara framdäcken våran resa eller är det en nyinvestering som gäller?
Min körstil är Svensson-Svensson men inlag av The Stig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av svergie2
Lillagubben skrev:Hej forumfolk!

Jo, jag och familjen ska köra till Lissabon nu i sommar. En resa på ca 700 mil (t&r).

Mina sommardäck, Nokian Hakka Blue har 5 mm bak och 4 mm fram.
Klara framdäcken våran resa eller är det en nyinvestering som gäller?
Min körstil är Svensson-Svensson men inlag av The Stig.

Tack på förhand!
Skulle nog inte chansa, och sen när man åker så långt med familjen så skulle inte jag iallafall vilja köra runt på knappt lagliga däck :/

Investera i nya däck och se resan som en tur för att inviga dom ;)

Edit: 3 mm på vinterdäck ju! Sorry :/
av specos
Tja, hur länge håller ett däck? 5000 mil? (min bil rullar på originaldäcken, och bilen har gått 8 000 mil och det är nog 4-5 mm kvar, räkna av för 3 vintrar med vinterdäck så känns det som att sommardäcken bör ha gått typ 5000 mil och ändå är det bra med mönster kvar.

Har ett nytt sommardäck knappt 8 mm mönster? Sedan kör du ner det till 2 mm innan du byter. Således 6 mm slitage.

Ponera:
4000 mil / 6 mm = 666 mil per millimeter
5000 mil /6 mm = 833 mil per millimeter
6000 mil /6mm = 1000 mil per millimeter

Således: Vid hemkomsten bör du ha förbrukat ca 1 millimeter mönsterdjup. Så det känns inte som att du behöver ha panik. Annars finns det väl däckförsäljare i övriga Europa också.
av Lillagubben
Tack för era svar.

Vad det lutar åt är väl att vi kör på nuvarande däck, håller ett extra öga under färden och som specos nämnde säljer de ju även däck ute i Europa om oturen skulle vara framme.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Passa på och byt däck på vägen hem vet ja och spara några slantar. O kom hem med nya o fina :)
Användarvisningsbild
av Vojje
i vilket land mellan Porto och Svedala är däcken mest prisvärda?
av specos
Jag tror inte prisskillnaden är särskilt stor om du hemma i Sverige beställer från exvis dackonline.se eller liknande...
Användarvisningsbild
av ER
Redan vid 4mm är däck slut. Bara för lagen säger 1,6mm innebär det inte att det är smart att köra ner dom så dom i princip inte fungerar i väta då mönsterdjup behövs som mest. Skall man som här på långresa så byter man innan resan av säkerhetsskäl innan olyckan sker eller fastnar i kontroll.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade kört. Däck och bromsar ska man inte tumma på men 4mm som minst är inte dåligt. Klart att man kan klara vatten bättre med nya däck. Sänk hastigheten om det regnar så du inte ser andra bilister.
Användarvisningsbild
av Vojje
4mm är groteskt mycket mönsterdjup, men vad gäller i andra länder? 1.6mm gäller väl inte överallt?
Någon med ny fartkamera fil gpx

Min original gps har inte fartkameror. Fick tag i[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]