...

Moderator: Moderatorer

Mer trafikprogram på TV. Vem sitter och uppdaterar sina kunskaper i en bok nu mera? Mycket har ändrats på de c:a 50 år sedan jag tog körkort. Det mesta har man ju hängt med på, men det finns säkert något som man "missat" att det förändrats. T.ex. detta med omkörning i korsning. Det var inte tillåtet förr om jag kommer i håg rätt. :D
Ett par ord direkt från hjärtat :roll: :evil:

Med all sannolikhet en av dessa med sommarboende i Båstad som tror att dom äger hela världen, vi har många såna tyvärr...
Ser kanske inte så farligt ut, men med vidvinkeln i kameran gör ju att avståndet ser ut att vara större än vad det egentligen är.

[youtube]1gssRmwk4f0[/youtube]
Du kan dock troligen njuta av att han säkert har ont i tummen efter alla sms han skickade under resan! ;)

Och det där förstår jag var rätt nära och läskigt. Du bromsade rätt kraftigt också va?
joel80 skrev:Du kan dock troligen njuta av att han säkert har ont i tummen efter alla sms han skickade under resan! ;)

Och det där förstår jag var rätt nära och läskigt. Du bromsade rätt kraftigt också va?
Jo det var nära, kameran gör inte alls avståndet rättvisa.
Där är 70 men låg något högre innan gården till vänster (lättade på gasen vid gården/krönet) till nästan stillastående vid mötet, så ja jag bromsade rätt kraftigt.
Jag råkade ut för en liknande situation.

Vi rullade ut på Rv86 norrut från Sundsvall, efter några kilometer kommer vi ikapp en karavan med 7 stycken fordon med hästtransporter.
Åkermark på vänster sida och vägen svänger svagt vänster. Mötande fil är tom på trafik och siktsträckan är lång. Jag påbörjar omkörningen.
Hastigheten på karavanen var cirka 60-70 km/h och jag ökade till 90-100 km/h(90 km/h var STH).
När vi passerar det fjärde ekipaget kör en Volvo 240 ut från höger (Grusväg) mer eller mindre framför det första fordonet i karavanen mot mig. Volvon tvärnitar när han ser min framfart, jag väjer ut på åkern, blev ett litet hopp då den låg lite nedanför vägen och därute stod vi oskadda.
Farbrorn i Volvon körde åt sidan och kollade läget, han ville inte byta uppgifter då han inte tyckte att det var hans fel.

Han blev till slut vållande till olyckan då han inte hade försäkrat sig om att det var fritt på vägen innan han körde ut på huvudleden.
Gissa om jag kollar båda håll innan jag kör ut på en huvudled? :)
HiTek skrev:
joel80 skrev:5:10
I och med att det var helt tomt lång bit bakom och att han genom att göra som han gjorde hamnade endast 2 billängder framför mig i 117km/h (Jag låg alltså lite över skyltad där... tog inte med det, kanske borde gjort det.) tog jag med det.. Det var ingen total idioti, men enligt mig ett dåligt val där han var onödigt nära. Han hade inte förlorat på att gå ut bakom och sen köra om.
Håller med i det fallet efter förklaringen! :)
Jag anser att du borde gått ut i vänsterfilen för att underlätta hans påfart! Efter många mil på autobahn de senaste veckorna har jag tänkt på dina inlägg här Joel och insett att du haft så mycket att rapportera om du kört där så youtube blivit fullt ;)
Men trafiken flyter på så mycket bättre där än här hemma, trots väldigt mycket högre hastigheter och korta avstånd mellan bilarna. På många ställen står det: "Tänk på säkerhetsavståndet 2 sekunder!". Men med respekt för blinkers och lite ödmjukhet så funkar det så bra. Blinkar jag när jag kommer i fatt en långsammare bil i mittenfilen och det kommer en i 50 km/h snabbare än mig, så bromsar han ner och släpper ut mig.
Han kom ju bakom mig på påfarten och jag körde snabbare än hastighetsbegränsningen på vägen.. inte ska jag väl behöva förutsätta att jag bli omkörd på insidan av nån på en påfart när jag kör så? Skulle han varit framför mig har du rätt i att man kan gå ut i vänster för att underlätta, jag gör det ibland också, oftast för att slippa bromsa då många tajmar sina påfartsaccelerationer lite galet enligt mig. (När jag själv kör på en motorväg försöker jag anpassa farten på påfarten så att jag påverkar trafiken så lite som möjligt..)

Att jag ibland inte byter fil beror ofta på att jag har någon bakom mig i vänsterfilen, och i nått fall för att jag varit sur och grinig och vill göra livet surt för den som inte klarar av att accelerera till lämplig fart på accelerationssträckan.

I det här fallet var det ju lite tvärtom.. han accelererade "för mycket" och skapade på så sätt en situation där marginalerna enligt mig blev lite för små.

Förstod inte riktigt ditt exempel.. du är på 2-filig (åt ditt håll) motorväg och kommer ikapp nån som kör saktare.. men du kan inte gå ut i vänster för att du blir ikappkörd? Så du blinkar på den framför och den saktar ner? Hur blir det bättre.. Jag fattar nog inte hur du menade.. :)

Jag har åkt på Autobahn och tycker det är trevligare än i Sverige... De snabba förarna har bättre respekt och koll på de som kör saktare och tvärtom. Samspelet funkar bättre där än här hemma även om hastighetsskillnaderna är högre. Klart finns det en och annan stjärtslickare som inte kan komma fram snabbt nog också, men i övrigt känns det inte lika fientligt som här hemma.
Han på påfarten borde gasat ännu mer då ;)

Det jag menade är att om man ger tecken för att byta fil på AB så släpper dom in en i snabbfältet, bara man blinkar med blinkersen. Men jag var många gånger tveksam till att gå ut ändå :) miljödieseln är inte så värst snabb ju och när någon kommer i 200 har man inte så mkt chans att inte vara i vägen.
Ah.. ja då fattar jag. Ja ibland är det ju så att man inte vill flytta sig lite snabbt i en lucka till höger för att släppa förbi nån bakom eftersom man inte får komma ut igen när man behöver. :( Man drar sig i allafall lite ibland för att använda små luckor till att släppa förbi.. jag flyttar mig ändå ibland men får då trycka mig ut igen sen för att inte bli fast.. irriterande när man börjar blinka och istället för att gå en lucka bli effektivt blockad av förare som genast ökar farten och mimimerar avståndet.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 356

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]

<t>Hej jag har en v70 niklas 2006 med d5 mot[…]