Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Hej.

Jag har en 850 2.0 bensin som jag har haft strul med startmotorn på, skapade en tråd om detta och lyckades lösa detta. men nu har jag liknande problem igen. när jag vrider om nyckeln så låder ett litet klick ljud.
första tanken var att startmotorn är kaputt igen men "tjuvkopplar" jag startmotorn eller rullar igång bilen så startar den direkt.
andra tanken var relä men vilket? på volvo pratade mekanikern om bränslepumpsrelät men låter lika dant när det kopplas ut, nästa tanke var Inbrotslarms relät som kabeln från tändlåset tydligen går via påvägen till startmotorn enligt volvos kopplingsschema. samma läte även när det kopplas ut.
nästa tanke är kabelbrott? men var och hur kollar jag detta?
när jag mäter strömmen mellan kontakten som skall kopplas in i startmotorn från tändlåset till noll och vrider om nyckeln får jag inget utslag så någon stans "försvinner" strömmen förslag på vart det kan tänkas vara eller hur jag enklast felsöker detta?

tacksamm för svar.

edit:
samma läte uppkommer om jag tar ut kontakten som sitter i tändlåset och byglar en kabel mellan hål 15, 30, 30 och 50 (dem som skall leda vid start)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]