Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#879496
Hej!
Läste en guide om batterifelsökning här nyligen på forumet och vad jag förstår skulle spänningen i batteriet uppgå till ca 14-15 V på tomgång om generatorn fungerar som den ska, jag får 13.7 V idag, innebär detta ett fel i generatorn (se felbeskrivning nedan)?

Vi har för ett par månader sedan köpt denna bil, kamremsbyte just innan försäljningen och sedan dess har en trasig lambdasond byts ut samt multiremmen vid service.

Problemet som nu uppstått är att från en dag till en annan startade plötsligt inte bilen efter att den stått över en natt. Innan detta fanns inga varningslampor osv. som indikerade något fel och bilen har innan dess hela tiden startat utan problem. Fick hjälp att starta med kablar av en granne utan problem. Har nu laddat det Biltema-batteri (BATTERI SILVER 12V 74AH CCA680) som sitter i bilen och spänningen är ca 12,7 V då bilen inte är igång och är först strax under 14V då bilen startar och efter någon minut på tomgång uppmäts ca 13.30-13.35 V i batteriet(bilen går nu för tillfället att starta som vanligt).
Det vi reagerat på när vi kört bilen innan detta, i stort sett vid varje start av bilen, är ett kortvarigt skrikande/tjutande ljud, just i samband med start av motorn som sedan inte hörs därefter då bilen körs (samt ett skrapande ljud som försvinner då man slår av AC:n, och vad jag förstår sannolikt kommer ifrån denna då jag sökt runt på forumet).

Det som också (kanske) är värt att notera är att indikatorlampan på själva Biltemabatteriet är svart (skulle vara grön vid fulladdat batteri, svart vid behov av laddning, samt vit vid behov av byte av batteriet), men spänningen är ju som sagt 12.7 V efter laddning, så detta borde väl inte betyda att batteriet är trasigt, eller?

Tror ni/någon att detta indikerar att det är något problem med generatorn eller ska någon ytterligare felsökning ske innan man drar denna slutsats?Tänkte mäta spänningen nu efter att bilen stått en dag och se vad det är för spänning i batteriet, samt efter att man kört en sväng och se vad den då visar.

Tacksam för hjälp

Med Vänlig Hälsning
#879510
I indikatorgluggen skall det synas en grön eller röd 'boll' om batteriet är laddad mer än 50% laddstatus. indikatorgluggen går på aktuell syrahalt i elektrolyten och är den mest trovärdiga indikatorn att visa om man är över eller under 50% laddstatus.

Men den indikeringen är trög så om man laddat den nyss så kanske man behöver vicka runt batteriet så att man hör hur det invändig skvampar lite för att blanda om syran så att den når en bit in i indikatorgluggens rörbit.

Men att den är svart betyder att batteriet har varit ganska ordentligt urladdat av någon orsak och det behöver inte vara batterifel utan du har något som drar tjuvström även när bilen är avstängd och låst.

Enklast är att skaffa en tångampere-meter (typ den gula biltema DCM 1000 P med artnr. 15288 för 649:- som även klarar 10 mA i upplösning - köp inte den blåa då den har grov upplösning @ minimum 100 mA på strömmen vilket inte fungerar om man skall jaga mindre strömtjuvar) nollställa och klampa om ledningarna som utgår från batteriet och se om det drar ström när bilen är helt avstängd som vid parkering och det hela lugnat ned sig (kan ta uppemot en halvtimme för en modern bil och det räcker med att öppna dörren för att det skall väckas igen) och vilka sladdar, plocka ur säkringar och så får man söka sig vidare på ett strukturerat sätt.

om man skall mäta laddstatus baserat på spänning så skall batteriet helst stå med avtagna anslutningar i 24 timmar innan uppmätning, och är indikatorgluggen svart så skulle jag också ladda med en intelligent laddare som CTEK eller liknande - ställa det på frostläge eller Ca-läge om den finns (vilket också gäller för calcium-legerade batterier som alla MF-batterier med indikatorglugg har idag) och låta det ladda helt fullt innan man gör sin laddstatusprov enligt ovan - då bör det vara minst 12.8 Volt till över 13 Volt i spänning efter 24 timmar och kommer man inte över 12.6-12.8 Volt trots flera uppladningar så är batteriet mer eller mindre sulfaticerat för att den stått med laddningsgstatus under 50% med än några dagar per gång eller under lång tid.

Generatorn ger olika spänningar beroende på dess temperatur. När det är kall och motorn precis nystartad så kan spänningen nå över 14 Volt (högre ju kallare det är, vintertid och -20 grader C kan det vara över 15 Volt). När man kört ett tag och det hela är driftsvarmt så sjunker spänningen och man brukar sikta på spänning 13.6 -13.8 Volt över batteriets poler (lägre ju varmare det är) så att batteriet inte korroderar upp internt i förtid.

taxi och liknande fordon med långa gångtider kan (åtm. förr) ha regulatorer som ger en smula lägre spänning just för att de har väldigt långa gångtider just för att spara batteriet.
#879819
Ok, tack för det snabba svaret.
Har ingen sådan mätare, får se om det blir aktuellt att prova, kanske kan låna av någon.
Skvalpat runt osv på batteriet nu och den gröna indikatorn skymtar då tillfälligt men vänder sedan åter till svart. Kan det vara för låg vätskenivå i batteriet, dvs. behöver man fylla på?
#879895
stefanelenius skrev:Ok, tack för det snabba svaret.
Har ingen sådan mätare, får se om det blir aktuellt att prova, kanske kan låna av någon.
Skvalpat runt osv på batteriet nu och den gröna indikatorn skymtar då tillfälligt men vänder sedan åter till svart. Kan det vara för låg vätskenivå i batteriet, dvs. behöver man fylla på?
Om indikatorglaset är ljus och vitaktig så saknas det vätska (den blir svart om den väter mot vätskeytan i cellen), men för att komma i det läget så har batteriet överladdats våldsamt under lång tid, vilket knappast är aktuellt här - annars med mörk indikatorfönster så är det tillräckligt med elektrolyt och att fylla på batterivatten hjälper inte här.

Steg 1 för dig är att ladda batteriet ordentligt med en laddare - även en billig ointelligent laddare som du kanske har i garaget fungerar om man bevakar den då och då och inte glömmer bort denna - max 48 timmars laddtid och avsluta när det laddat så att man hör att det bubblat i batteriet någon timme eller två (laddarens Ampermeter brukar visa under en ampere i det läget) - detta är förvisso ganska bryskt sätt att ladda i dagens ögon, men detta för att se om det är något liv kvar i batteriet och är inget man skall göra på regelbunden basis.

Om inte bollen blir synlig efter detta trots omskvalpning efter laddningen så är ditt batteri sulfaticerat med mindre än 50% kapacitet kvar och då är det inte mycket mer man kan göra med batteriet utan det blir att köpa ett nytt.

Håller man inte laddningen ordentligt utan det ligger hela tiden under 50% laddstatus (dvs bollen ej synlig) så kan man köra sönder ett nytt batteri på det här sättet inom 6 månader oavsett märke och prislapp på batteriet eller hur snygg och ren den ser ut på utsidan!!

Nästa fas med nytt batteri i bilen är att kolla ofta (typ varje dag) att bollen inte försvinner och även kolla med en digitalvoltmeter att spänningen inte dyker ned mer för varje dag och bilen inte tjuvurladdar batteriet (därav användningen av strömtången) - för är det långsamurladdning med tjuvström under ett dygn så hinner inte generatorn ladda tillbaka alltihop på en 20-minuters resa pga. batteriet tröghet att ta emot laddning även om generatorn laddar som den skall utan då handlar det om långfärd i timmar - eller att man laddar med en intelligent laddare typ CTEK var och varannan dag tills man hittat tjuvströmläckan och åtgärdat detta.

Givetvis kolla man om laddningen verkar fungera som det skall med spänning 13.8 Volt över batteripolerna vid gående varm motor och högre nivå (upp till 14.4 V) vid kall motor - kolla att spänningen är stabil även när du varvar motorn, då om släpringarna i generatorn pga. slitage börja bli oval så kan så kan kolen börja studsa och laddningen försvinner till en del vid högre motorvarvtal - i det läget så handlar det om renovering av generator och ny regulator på denna, vilket görs enklast att man köper en renoverad generator och lämnar den du ha i utbyte för den nya generatorn.
#879914
d98josu skrev:Se spänningsnivåer på batteri i 3:de posten i denna tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=49180

Märk att detta är med batteriet bortkopplat. Har du inte en dyr voltmeter så kan även den visa 1-2% fel ( dvs upp till 0,25V i detta fallet)

Värdena i länken stämmer ganska bra för antimonlegerade batterier - dvs. klassiker med skruvkork och man fyller på batterivatten då och då.

Med dagens SMF-batterier (med indikatoröga) med kalcum och silverlegering samt AGM-batterier så stämmer tabellen inte riktigt utan spänningen vid 100% sladdstatus ligger snarare kring 13.0 Volt för att i vart fall med AGM-batteri har en högre syrahalt i sin elektrolyt.

Har ett SMF-batteri av calciumlegering-typ som nu efter 3 dygn med oanslutna poler efter laddning fortfarande visar 13.33 Volt med två decimaler upplösning (en APPA tångamperemeter 2000:- klassen) - det kan fortfarande vara väte resp. syre kvar i plattorna efter laddningen och agerar bränslecell som höjer spänningen lite, men klart är att man bör vänta bra länge efter laddning och med oanslutna poler innan man med en voltmeter kan bedöma laddningsgraden baserat på polspänning - det kanske tom. att man skall ladda ur någon Ah efter laddning för att förbruka lagrad syre och väte i plattorna och sedan vila 24 timmar innan spänningsmätning, innan man kan lita på värdena.

syraviktmätning via korkar på klassiska batterier är den säkraste sättet att bedöma laddningsstatus på, men MF och SMF-batterier så har man inte den möjligheten längre tyvärr utan ganska grav åverkan på batteriet, utan man kan endast gå på polspänningen, som tyvärr ger möjlighet till många felmätningar...
#880177
ta en blomspruta med vatten och spruta på remmen - försvinner det då så är det remrelaterat.

Om det inte händer något prova att spruta vatten med blomflaska på ett lager i taget som om du skulle försöka få in lite olja i glipan mellan den rörliga och fasta delen och som är åtkomliga - tystnar det - bingo, du har hittat den misstänka lagret!

Om man stannar motorn (vid kallstart och kall motor) efter någon minut körning och därefter väldigt snabb och känna efter om någon nav/lager verkar varmare än förväntat så ger det också en hint vad man skall titta på...

Men annars tycker jag det låter på ljudet som ett dåligt lager då periodiciteten i ljudet kan bero på när rullarna i lagret hamnar på samma ställe mellan ytter och innerringen, häng av remmen och kolla varje remskiva för för hand att det inte är glappt, rullar grusigt, snurrar överdrivet lätt (= utan fett i lagret) eller verkar gå tungt. glöm inte kolla remspännarens rulle, kompressorn bör kollas både avslagen och med magnetkopplingen dragen eller att man för hand vrider på kopplingsdisken på utsidan av remskivan och inte känner något onormalt mer än att det fjädrande tar emot. generator går alltid lite med motstånd då den är borstad och man försöka bedöma om lagret närmast remskivan är OK.
#880325
xxargs skrev:
Om indikatorglaset är ljus och vitaktig så saknas det vätska (den blir svart om den väter mot vätskeytan i cellen), men för att komma i det läget så har batteriet överladdats våldsamt under lång tid, vilket knappast är aktuellt här - annars med mörk indikatorfönster så är det tillräckligt med elektrolyt och att fylla på batterivatten hjälper inte här.

Steg 1 för dig är att ladda batteriet ordentligt med en laddare - även en billig ointelligent laddare som du kanske har i garaget fungerar om man bevakar den då och då och inte glömmer bort denna - max 48 timmars laddtid och avsluta när det laddat så att man hör att det bubblat i batteriet någon timme eller två (laddarens Ampermeter brukar visa under en ampere i det läget) - detta är förvisso ganska bryskt sätt att ladda i dagens ögon, men detta för att se om det är något liv kvar i batteriet och är inget man skall göra på regelbunden basis.

Om inte bollen blir synlig efter detta trots omskvalpning efter laddningen så är ditt batteri sulfaticerat med mindre än 50% kapacitet kvar och då är det inte mycket mer man kan göra med batteriet utan det blir att köpa ett nytt.

Håller man inte laddningen ordentligt utan det ligger hela tiden under 50% laddstatus (dvs bollen ej synlig) så kan man köra sönder ett nytt batteri på det här sättet inom 6 månader oavsett märke och prislapp på batteriet eller hur snygg och ren den ser ut på utsidan!!

Nästa fas med nytt batteri i bilen är att kolla ofta (typ varje dag) att bollen inte försvinner och även kolla med en digitalvoltmeter att spänningen inte dyker ned mer för varje dag och bilen inte tjuvurladdar batteriet (därav användningen av strömtången) - för är det långsamurladdning med tjuvström under ett dygn så hinner inte generatorn ladda tillbaka alltihop på en 20-minuters resa pga. batteriet tröghet att ta emot laddning även om generatorn laddar som den skall utan då handlar det om långfärd i timmar - eller att man laddar med en intelligent laddare typ CTEK var och varannan dag tills man hittat tjuvströmläckan och åtgärdat detta.

Givetvis kolla man om laddningen verkar fungera som det skall med spänning 13.8 Volt över batteripolerna vid gående varm motor och högre nivå (upp till 14.4 V) vid kall motor - kolla att spänningen är stabil även när du varvar motorn, då om släpringarna i generatorn pga. slitage börja bli oval så kan så kan kolen börja studsa och laddningen försvinner till en del vid högre motorvarvtal - i det läget så handlar det om renovering av generator och ny regulator på denna, vilket görs enklast att man köper en renoverad generator och lämnar den du ha i utbyte för den nya generatorn.
Ok!
Jag har laddat batteriet fullt och skvalpat runt utan att indikatorn blivit grön så nu sitter därför ett nytt batteri i bilen som jag får ha koll på.
Jag återkommer om det verkar som den laddar ur sig ändå.
Ni ska ha stort tack för hjälpen allihop!

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]