Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av eseaese
Hör att många båtägare har problem med tillväxt av alger i dieseltankar. Kan detta uppstå även i tankarna på dieselbilar? Hur gör man för att undvika det?
av Droopy
Det fins tillsatser men så länge du brukar bilen dagligen är risken ganska liten. Har sett det i en hel del entreprenadmaskiner som stått uppställda under längre perioder. Det börjar med kondens/vatten i tanken sedan frodas bakterierna.
av Exquattro
Jag har aldrig hört talas om någon bil med algtillväxt, däremot en och annan båt. Det hela handlar ju om den kondens som bildas i tanken, ofta på vintern om inte tanken är till 100% fylld eller inte helt tömd. Vi som seglar omsätter ju inte heller särskilt många liter/säsong vilket gör att den står väldigt länge i tanken. I mitt fall går det åt ca 15 liter/år. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
det finns exempel på dagligt använda Volvo som drabbats. Bilen kan t.ex. plötsligt dö och inte vilja varva ordentligt.
Byte av dieselfilter och en bränsletillsats löser problemet.
Användarvisningsbild
av mobe
Man kan även få bakterietillväkt i dieseln det är pga RME/FAME som blandas i dieseln. Finns dock inte i diesel som inhandlas i båthamnar just pga att båtar kan stå en längre tid.
av Exquattro
mobe skrev:Man kan även få bakterietillväkt i dieseln det är pga RME/FAME som blandas i dieseln. Finns dock inte i diesel som inhandlas i båthamnar just pga att båtar kan stå en längre tid.
Detta är en ganska spridd uppfattning i fritidsbåthamnarna men detta fenomen har funnits inom sjöfarten så länge den har använt diesel, alltså inget nytt under solen. Sedan RME kom så blev det detta som var orsaken istället för dåligt rengjorda tankar och obytta filter. Dock är (vi) fritidsbåtägare något av det mest konservativa som finns och skrämskotten haglar i hamnarna oavsett om det är bränsle, bottenfärg eller annat som ska göras mer miljövänligt. Själv tankar jag också min årliga 15-literstank med marinbränsle men jag tror faktiskt inte det spelar någon större roll egenligen. Det viktigaste är att hålla koll. Nåja, nu var det ju inte båtar som skulle debatteras.. Under alla omständigheter, vatten och diesel hör inte ihop, oavsett ren diesel eller med inblandning.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja? Om man lämnar diesel i en hink tillräckligt länge blir den dålig.. bevisade det där nått annat?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Var ute för en s40 2,0d med liv i tanken för ett tag sen. Tillsats och typ 5 nya filter senare så var de bra igen.

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]

Tack... ...men lutar nog åt att det må[…]

På min förra XC70 märkte jag samma[…]