- tor 10 jul 2014, 01:49
Volvo V70 01 T5
Kan börja med att när bilen har varit avstängd 30 - 60 min efter färd så kommer det riktigt kall luft.
efter någon/några mils färd så börjar det blåsa varm luft.
Ifall jag stänger av ac:n till Off under färd 15 - 30 minuter och sedan startar den igen kan det börja ge kyla igen.
Har läst runt en del och att det kan vara evaporator temp givaren som är dålig.
Det jag undrar över är vad evaporator temp givaren ska ha för värden.
Samt vad man skall ha för tryck i ac:n
Läste ut värden på dessa och hade:
evaporatortemperatur = 70 - 73 Grader Celsius
A/C - Tryck = Pendlar mellan 1100 - 1300 psi (Innebär detta att man har köldmedium då jag har tryck i systemet? eller behöver det inte vara så?)
A/C - kompressor, aktiv = på och stängde inte av sig under tiden jag tittade på det Ungefär 5 min.
Har dock inte tittat fysiskt på kompressorn ifall den går för jämnan när jag har på ac:n
dessa värdena tog jag när ac:n kylde och stod på tomgång i ungefär 5 min.
Är dessa normala värden?
Kan börja med att när bilen har varit avstängd 30 - 60 min efter färd så kommer det riktigt kall luft.
efter någon/några mils färd så börjar det blåsa varm luft.
Ifall jag stänger av ac:n till Off under färd 15 - 30 minuter och sedan startar den igen kan det börja ge kyla igen.
Har läst runt en del och att det kan vara evaporator temp givaren som är dålig.
Det jag undrar över är vad evaporator temp givaren ska ha för värden.
Samt vad man skall ha för tryck i ac:n
Läste ut värden på dessa och hade:
evaporatortemperatur = 70 - 73 Grader Celsius
A/C - Tryck = Pendlar mellan 1100 - 1300 psi (Innebär detta att man har köldmedium då jag har tryck i systemet? eller behöver det inte vara så?)
A/C - kompressor, aktiv = på och stängde inte av sig under tiden jag tittade på det Ungefär 5 min.
Har dock inte tittat fysiskt på kompressorn ifall den går för jämnan när jag har på ac:n
dessa värdena tog jag när ac:n kylde och stod på tomgång i ungefär 5 min.
Är dessa normala värden?
- By NordT6