NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Befinner mig i Norge på bilsemester och nu visar det sig att jag glömt lyset på så batteriet har laddat ur. Startgjälp går att ordna men batteriet är från när bilen är ny, -06. Bör man köpa nytt batteri eller kan det tänkas att detta håller ett tag till.

Kommer köra 4,5 h idag så det kommer få laddning.

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Sådant går inte att säga på distans. Du får helt enkelt pröva. Se till att det blir ordentligt uppladdat. Ett dåligt batteri går knappast att ladda fullt, men du får försöka så långt det går. Livslängd på ett batteri som är omvårdat och servat (uppladdat) beräknas teoretiskt vara 8 - 10 år. Det går annars att ha ihjäl ett batteri på "nolltid".
Om du märker att batteriet sviktar trots uppladdningen, så är det ju inte så svårt att stanna vid en större bensinstation eller verkstad utmed vägen och köpa ett nytt.
Det viktigaste av allt just nu är att ladda batteriet så fort som möjligt. Ett urladdat batteri tar stor skada och bryts ner för alltid.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mycket bra info. Tack! Har en bland annat en volvohandlare här och några mackar samt detsamma längs vägen vilket känns tryggt. Åter igen tack
Användarvisningsbild
av Micce1980
Allt är löst "for now" i alla fall. Bilen startade som ingenting med hjälpbatteriet och efter 4,5 h körning igår samt diverse stopp idag så fungerar batteriet som innan. Byter nog till vintern för säkerhets skull så man är på den säkra sidan.

Åter igen "Rådlös" tack för infon samt tack till Volvo Assistans som var på plats efter 20 min. :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Precis, kostar inte ett öre om man servar bilen hos Volvo. Sök på Volvo assistans, där finns allt att läsa. Bra och kompetent personal som svarade med. Visst kan man teckna en likadan service från ett företag på egen hand men anser detta vara så smidigt att det inte finns annat att välja på.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw