Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Greezmunky
Mors!

Har en V70N 2002.
Har ett litet problem med min bil. Väldigt likt många andras här. (Har dock inte hittat någon vettig tråd där problemet åtgärdats?)
AC'n fungerar jättebra i kanske 10-15 minuter, för att sedan bara sluta.
Stänger man av AC i panelen, och väntar en stund - för att sedan aktivera den igen. Då fungerar det i Ytterligare 10 minuter.
Samma om bilen får vara avstängd en stund.

Har felsökt med VIDA, och har ej hittat någon felkod relaterat till detta. (Den enda var att larmsystemet (batteri i sirenen) erfodras att bytas).

Om man ska tro på vad som skrivs här och på andra ställen så verkar det låta typiskt Evaporatorn.

Vad tror ni?
Och om det nu är så att denne skall bytas - vart sitter den?
Användarvisningsbild
av wissel
Den sitter nere vid Gaspedalen, tar 10 minuter att byta. ta ner ljudvallarna,
så ser du en liten Grön Kontakt, det är bajonettfattning och bakom kontakten sitter den.
ser ut som en penna med vild fantasi......bara så du förstår formen på den.
av jäevs80t6exe
Nu måste du väll ändå prata i nattmössan Wissel?

Evaporator aka värmeväxlare, sitter ju inne i klimatpaketet, och vanligen måste man riva instrumentbrädan för att byta denna komponent. Ac-n måste tömmas etc etc. Detta görs då rakt inte på 10 min ><

Du måste tänka på evaporatortempgivare eller dyl du.

Greezmunky jag är nästan säker på att du måste shimsa om din kompressor. Du har för stort spel i magnetkopplingen.
När det blir varmt så ökar avståndet ytterligare och då orkar inte magnetkopplingen hålla kompressorn aktiv.
kolla spelet på magnetkopplingens tryckplatta med ett bladmått, skall vara 0,3-0,7mm vid 1mm+ börjar kompressorn strula.
Användarvisningsbild
av wissel
Javisst menar jag Evaporatortempgivaren :-)
Min tanke är att om den ger fel världen så fryser det till rejält o det slutar kyla pga.
is som täpper till. Om det vore chimsning så kommer avståndet inte att minska så på direkten ?
Så jag vidhåller " Evaporatortempgivaren är paj. Tills någon bevisat motsatsen....:-)
Jo jag vet, " envis som en åsna"...Ha de gott vänner.
Användarvisningsbild
av Greezmunky
En kompis har vart och kollat magnetkopplingen.
Och där är inte något anmärkningsbart spel.

Kan det helt enkelt vara så att det börjar bli slut på gas?
Känns ju skumt, med tanke på att det funkar en stund, för att sedan avta - och sedan fungera igen, eller?
av Mackansglt
Man ser ju lätt om det är tempgivaren till evapuratorn är paj. Det bildas is på det ena röret som går igenom torpeden. Bara öppna huven och kolla när ac:n lägger av att kyla. Har du is på ena röret så är med största sannolikhet givaren trasig. Så var det på min.
av S6024t
hur stort spel har du? Mät spelet! "En kompis har vart och kollat magnetkopplingen.Och där är inte något anmärkningsbart spel."
Användarvisningsbild
av Greezmunky
Har känt på röret som går in i torpeden, och det är varmt.

Jag vill minnas att han sa att spelet var ca 0,5mm.

Fick tips om att det kunde vara så enkelt som att AC-kylvätskan börjar på att ta slut?
Låter aningen skumt med tanke på att det funkar en stund, och sedan avtar.
För att sedan fungera igen efter några minuter?
Jag menar.. Skulle det vara slut så skulle det väl sluta kyla helt?
av xxargs
vilka av rören? - det finns två och den tjockaste av dem borde vara kallt och i ditt fall förmodligen isigt i läget när ventilationen slutar ge kyla och farten i ventilationen minskar.

men eftersom det fungerar en stund och sedan slutar (och man ser att kompressorns nav fortfarande snurrar även när kylan har slutat komma och ventilationen avtar) så lutar det åt fel på sensorn som känner kylan i evaporatorn och normalt skall stänga av när det blir minusgrader.

fungerar inte detta så blir evaporatorn sakta men säkert ett stort snöigt isblock som också hindrar luftcirkulationen och därför slutar att blåsa i ventilerna

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀