...

Moderator: Moderatorer

Ett litet kort klipp på något som kunde blivit en smäll..
Jag blev i allafall totalöverraskad och kände att jag hade haft dålig koll. Vad säger ni om sånna här situationer? Hade jag åkt på hela skulden eller hade han som körde om någon del i det? Han borde ju ha sett mig också och man ska ju inte köra om i korsningar.. (Fast när man är på huvudled får man ändå...) Av vad jag såg så blinkade han inte heller, men han kan ha gjort det efter att jag började kolla åt vänster.

[youtube]gxwHZNZbXMo[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=gxwHZNZbXMo
Jag tror du hade åkt på det eftersom du har lämna företräde och den gäller åt båda håll. För du skall anpassa dig efter trafiken på vägen du svänger ut på. Då du även borde väja för mötande trafik.
mobe:
Ja, så uppfattar jag nog också reglerna, däremot hade jag nog i samma position som den bil som körde om inte gjort så, om jag såg bilen som blinkade höger på andra sidan vägen.
Det är en lite läskig/lurig situation.. Jag märkte hur man har allt för stor koncentration till vänster och vad som kommer därifrån. Jag blev totalöverraskad av mötande och ni hör mig reagera då jag ser honom.. alltså väldigt sent!
Dock tror jag om det hade hänt en olycka så hade det nog blivit en individuell bedömning eftersom han som kör om också har skyldigheter. Om det går att visa att han borde sett dig får han inte köra om om det kan uppstå fara eller vid möte om man korsar mittlinjen. Men har tror att det är svårt.

Håller med att att vid högersväng håller man väldigt dålig uppsikt till höger.
Men är det inte omkörningsförbud vid en korsande väg? Jag tror nog att det hade blivit delat.
Osäker på om det gäller där det är mindre anslutande vägar.. trodde den regeln bara gällde om man inte var på huvudled.
Här är korsningen sedd från det håll där de andra bilarna kom:
https://www.google.com/maps/@61.833375, ... MIsHFw!2e0

Edit:
mobe var snabbare. :)

Även om man lagligt får köra om kan ju lämpligheten i att göra det variera.. när det står kommer en bil i en korsning längre fram och blinkar höger skulle i allafall jag tänka till innan jag går över i mötande fil.
Fick förresten den här videon som kommentar:

:)

Vid 4:40 säger dom precis det jag säger.. Att det kanske inte var så smart att köra om där. (Även om rättspraxis säger att den som ska ut på en huvudled ska lämna företräde, åt all trafik.)

Förresten tycker jag att siffrorna dom presenterar mot slutet på hur trafikkunskaperna ökar bland typ alla bilförare i Sverige med rätt stora siffror bara för att SVT gjort program om trafiksäkerhet är helt fantastiska! Det saknas program i TV idag som tar upp trafiksäkerhet och t.ex nya lagar. :)
Sen är det rätt svårt att få den spridningen som var då såklart, med endast 2 kanaler att titta på.. SVT har ändå gjort rätt mycket för allmänbildningen i det här landet! :)
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 356

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60