NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rodi
Hej
Det gäller en v50 1.6d ca 23000 mil.
Ska tempraturgivaren till partikelfilter visa ca 100 C grader när bilen är kall? Min visar 99,96 C grader.
Kan någon med vida dice hjälpa mig med värden innan jag beställer ett nytt?

Har bytt nyligen partikelfilter på min bil men fick en felkod ECM-2A40 partikelfilter har för hög signal.
av pdbepa
Har för mig att jag läst i vida om att givaren läste inte under 100 grader typ, och då blir det felet. Inga andra felkoder? Jag har samma felkod på mitt filter men det har sakta blivit bättre o bättre flöde igenom, sedan jag bytt ett kass glödstift och täppt bränslefiler. Nu är partikelfiltret ok, hur länge det vara!? vet du om glödstift reläet ska slå till och från med en minut mellanrum även när motorn är varm?? På några minuter och sedan av. Min signal från ADM addetivvätskan visade AV i vida! Det står OK eller ej ok. Som alternativ och inte AV!
Prova och tvätta det, har jag läst mycket om dom sista dagarna nu, eller beställa från Tyskland. Men inte så troligt kanske att du behöver ett nytt om det var ganska nytt
av rodi
Jag köpte filtret från ebay och bytte för två veckor sedan och radan nu fick jag en felkod ECM-2A40.
Ibland även ECM-9130 Reglerventil inlopp-felaktig signal.
ECM-9140 - Reglerventil inlopp- fasnat.
När det gäller tempraturgivaren, den kanske ska visa 100 grader när bilen är kall.
av pdbepa
Jag ska se om jag kommer på något med hjälp av dom felkoder när jag ska läsa ut min bil till helgen, undra om det blir en trevlig helg eller problem att lösa! Haha vilka helg nöjen man kan skapa sig!? :)
av rodi
Jag skulle bli tacksam om du kunde läsa temperaturgivaren på din bil.
Man går in på;
Bilkommunikation - ECM - Temperaturgivare partikelfilter.
av pdbepa
Läst om dina felkoder ECM-9140 på information-felsökning-felkoder och tillhörande tester-motor-tändregelsystem-styrsystem bränslesystem. Och leta upp felkoden där. Där står en del bra, men jag har ingen erfarenhet av det felet. Ska llägga upp bilder på tempen m.m
av pdbepa
Efter 2 mil körning fanns dessa värden, men partikelfiltret svalnar väldigt fort när bilen går på tomgång. Jag har för dåligt batteri till datorn för att ha den med i bilen när jag kör.. du kan ju gemföra trycket igenom filtret med för kul.
min bil larmade och gick slött för 100 mil sedan och nu verkar partikelfiltret helt ok :)
Det blev bra när jag bytt glödstift och bränslefilter, men har nog ett till glödstift som är dåligt då det kommer felkod! dom startar nog när partikelfiltret ska brännas ut

taksam om du vill gemföra på din bil hur addetiv ADM statusen är mot min, tror inte min funkar!? står ju att den är AV i vida, men kollar jag tanknivån är den full?? och det är länge sedan den servades

tror min EGR är lite konstig med?
men inga felkoder på något!
Bilagor
DSC_0577[1].JPG
DSC_0577[1].JPG (1.11 MiB) Visad 6868 gånger
av rodi
Tack för hjälpen!
Hade inga felkoder den här gången.
Jag har aldrig lyckas mäta tanknivån med vida dice. Brukar fylla själv en gång per år och sedan nollställer tanknivåräknaren.
Jag tror att ADM statusen borde bli ( på ) bara under regenereringen.

Så här ser ut på min bil när motorn är kall.

Bild

och vid tomgång men ändå kall motor

Bild

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]