Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min D5'a har tappat orken... och jag har felkod ECM-1507 som indikerar att den inte får upp turbo trycket.
Kör man med ett ägg mellan fot och gaspedal kan den köras (men det saknas kraft) utan att motorvarningslampan tänds.
Så fort jag trycker på lite grann tänds lampan och den går i limp mode.

Har kollat (visuellt/lyssnat) på slangar/tryckrör, EGR, bytt tryck/temp givaren på intercoolern med mera, men vil fråga forumet om någon vet hur mycket VNT armen på turbon skall röra sig när den tvångskörs?
Min flyttar sig ca 1cm - räcker det för att nå ändlägena? Eller skall den flytta sig mer? Jag står på bilens högra sida och tittar när jag testar.
Hur kan man konstatera att en turbo är dålig? Den kan bygga upp ett tryck - det är bara för lite...
Jag vet att det skall vara ett ganska stort spel i turbinaxeln när den är kall - men hur stort skall det vara?
Alltså när är det för mycket - och man är en lycklig ägare av en kass turbo :???:
Låter bra valln, jag tvivlar också starkt på att det är själva turbon, men allt kan ju gå sönder :wink:
Läste precis ett annan inlägg på ett annat forum att en slang hade separerat inuti, och så kunde trycket inte komma vidare ut - får kolla upp det.
Har ju bara lyssant efter läckor!
Uppdatering: Armen från aktuatorn till VNT styrningen lossades och sattes fast med ett buntband - så fick jag felkod på för högt laddtryck :P Det kan altså konstateras att det inte är täppt någonstans utan att det är styrningen av VNT delen som jävlas.
Har Googlat runt lite, men kan inte se att det går att köpa en ny/lös aktuator utan att köpa en komplett turbo - har jag rätt, eller har jag bara letat på fel ställen (glöm aut. Volvo verkstäder...)? Ganska onödigt att köpa en komplett turbo om det "bara" är aktuatorn som gått sönder...
Som sagt så rör den sig lite grann, men inte så mycket. Finns det fortfarande ingen här som vet hur mycket den skall flytta sig mellan ändlägena?
Den ska röra sig ganska mkt. Typ 1-1.5 cm. Lossa slangen och sätt dit en annan slang och testa o sug i den o se om den rör sig och håller vaacumet. Annars kan membranet inne spruckit.

Kolla annars om en aktuator från en garret gt1749 passar eller om det kanske tom är lika turbo på en 2.0d v50 som på din. Isåfall har jag en aktuator över du kan köpa. För jag böt nyss turbo och den gamla ligger här i garaget.

Hör av dig om du vill ha en bild på den. Skicka ett pm isf.
Tack för hjälp Sierra94. Nu har jag elektrisk aktuator på min turbo, så en vakuumstyrd vill inte passa - men schysst av dig :)
Får se om jag på något vis kan leta upp en D5'a (D5244T4 motor) och själv testa. Min rör sig ca 10mm, men servomotorn vrider sig runt sin egen axel, så det är svårt att se hur mycket det är i "längd". Det gör det inte heller lättare när man har en carport som verkstad :wink:
Ok :-) kolla med en firma som heter ludvika bil&maskin. Han har mkt volvodelar och d5 prylar. Värt o höra om han har en aktuator eller vet hur mkt de ska röra sig mm.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]