Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrille300
Kan möjligtvis inte det större rattcentrummet och annorlundare designen ha något att göra med att man nu är tvungen att sätta in airbag i ratten!? då måste ju ratten modifieras för att anpassas till airbagen. Koncepten verkar ju inte ha nån airbag.
Användarvisningsbild
av V9097
El/bensin
T8 400hk (320+80hk), 640Nm

Bensin
T6 320hk (upp från 306hk ur nuvarande vea T6)
T5 254 (upp från 245 ur nuvarande vea T5)

Diesel
D4 190 hk (samma effektuttag som V40 D4, undrar V60/V70 också snart går från 181 till 190 hk)
D5 225 hk och drar en deciliter mer än D4! Undrar om det betyder att D5 har mekanisk AWD, och D4 är framhjulsdriven.

Annars är det väl lite typiskt att nya Passat som presenterades förra veckan har en tvålitersdiesel på 240hk/500Nm, alltså 15hk/30Nm mer än Volvos motsvarande motor
Användarvisningsbild
av joel80
Lite besviken på att dom inte kan komma med en "snålvariant" av el/bensin, el/diesel eller el/etanol. Han man 80hk extra från elmotorn känner jag inget behov av 320hk från förbränningsmotorn.. det räcker bra med typ D2-3a / T3a...
Så får man kanske ner den 30-40k i pris.
Användarvisningsbild
av xerent
Visserligen bara 400 nm, men att kräma ur 320 hästar ur en fyra måste sägas är bra jobbat...!?

Även om den som är van vid närmare 500 nm på dagens XC90 T6 kommer tycka att den känns "lite slö" :P
av Andis
chaffis75 skrev:Volvo Cars All-New XC90 - Interior:

Ser nästan trevligare ut på film :-)

Fredrik
Håller med alla riktigt snygg inredning.

5 av 5 poäng från mig på den.
Kul att se att Volvo lyckats så bra med den. kul med dom små Sverige flaggorna på stolarna :-)
Användarvisningsbild
av Snowie
joel80 skrev:Lite besviken på att dom inte kan komma med en "snålvariant" av el/bensin, el/diesel eller el/etanol. Han man 80hk extra från elmotorn känner jag inget behov av 320hk från förbränningsmotorn.. det räcker bra med typ D2-3a / T3a...

D5 + EL hade jag iaf förväntat mig (motsvarande D6)
av Linqid
Snowie skrev:
joel80 skrev:Lite besviken på att dom inte kan komma med en "snålvariant" av el/bensin, el/diesel eller el/etanol. Han man 80hk extra från elmotorn känner jag inget behov av 320hk från förbränningsmotorn.. det räcker bra med typ D2-3a / T3a...

D5 + EL hade jag iaf förväntat mig (motsvarande D6)
Ni får inte glömma att bilen inte ens har lanserats ännu. Nya C-klass såldes inledningsvis med typ tre motorer och det är likadant med andra giganter som BMW m.fl, alla motorer är inte redo från dag ett. Har inte tyskarna råd har Volvo det garanterat inte så ge det lite tid.

Vidare är Sverige (och Europa) en mindre marknad vad gäller dyrare motoralternativ. Här åker vi D2 och T3, har man tjänstebil kanske en D4. Givet att man då prioriterar att ha en T8 Hybrid klar till lanseringen för att få fart på försäljningen i Kina och USA snarare än att ha en D6 Hybrid redo för Europa... Det förstnämnda ger garanterat mer klirr i kassan.
Användarvisningsbild
av joel80
Just därför tycker jag en kombination av D2an eller D3an skulle varit klokare när man lanserar hybrider... lite billigare och har då möjligen en något större marknad. Men jag förstår också idén med att sätta in D5an och ge nått "rejält" till de som både har råd och vill köra miljövänligt samt "skryta" lite med hk. :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del