Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Perc skrev:Och det är helt säkerställt att det inte är kärvande glidpinnar eller bromskolv som gjort att det slitits ojämnt?
Nej, det är helt nya ok fram, skivor nästan nya de med.
Tycker det är dåligt av mekonomen att inte ta detta på gatantin.
De menar på att beläggen ska vara olika stora!!??
av LaRy
Samma kvalitet som original???? Jag kan inte låta bli att ta upp handbromsbackarna. Jag reklamerade eftersom den dåliga bromsverkan uppstod p.g.a. att bromsbelägget har fel radie i förhållande till bromstrumma samt i förhållande till de original jag ersatte dem med. Biltema lovar att återkomma när brombeläggsansvarig har återkommit från sin semester. Jag väntar och semestern var den för två år sedan, 2012. Jag väntar, skall bli intressant att veta hur han förklarar fel radie. Jag ger dem ett par år till, sedan skall jag påminna dem.
Användarvisningsbild
av Perc
Handbromsbackarna är lite av ett sorgebarn på P2-plattformen, det är sant. Men det förändrar inte det faktum att reservdelshandeln säljer mängder och massor av dessa backar till många nöjda kunder, och en stor del av dessa kunder är verkstäder som absolut inte vill montera delar med dålig passform och reklamationer i onödan. Jag kan minnas ett enda fall med krångel och missnöjd kund dom senaste 3-4 åren och det är en piss i mississippi med tanke på vilka volymer vi talar om, på just den enskilda reservdelen.

Bromsbelägg däremot, det är givetvis snicksnack att ena klossen ska vara tunnare än den andra. Antingen bristande kvalitetskontroll (jag har aldrig sett nåt liknande på något av dom otaliga bromsklossfabrikat jag haft att göra med, till någon bil) eller så har bromsen av någon anledning legat på och slitit ena klossen mer än den andra. Har du märkt nåt av att fälgen skulle vara ovanligt skitig av bromsdamm jämfört med annars?

I 99 procent av fallen när det är reklamation på bromsbelägg så är det pga gnissel och skrik, inte prestanda eller ojämn slitning.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
av d98josu
Det sjuka med biltemas handbromsbackar är att de verkar ha haft fel radie i flera år. Iaf sen 2011 när jag provade. Varför ändrar de inte????? :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Märkligt att min originalbackar snart 20000 mil inte har separerat ännu. Testade biltema backar och fick de aldrig ta som de ska. Original kan fan låsa hjulen på torr asfalt 8)
Men nog om det tycker Mekonomen ska ta på sig reklamation när delarna i övrigt är nya.. Jag hade inte gett mig i första taget. Köper man biltema klossar så får man räkna med kortare livslängd men de kostar ju inte som mekonomens klossar heller :shock:
av Rockyv70
Perc skrev:Handbromsbackarna är lite av ett sorgebarn på P2-plattformen, det är sant. Men det förändrar inte det faktum att reservdelshandeln säljer mängder och massor av dessa backar till många nöjda kunder, och en stor del av dessa kunder är verkstäder som absolut inte vill montera delar med dålig passform och reklamationer i onödan. Jag kan minnas ett enda fall med krångel och missnöjd kund dom senaste 3-4 åren och det är en piss i mississippi med tanke på vilka volymer vi talar om, på just den enskilda reservdelen.

Bromsbelägg däremot, det är givetvis snicksnack att ena klossen ska vara tunnare än den andra. Antingen bristande kvalitetskontroll (jag har aldrig sett nåt liknande på något av dom otaliga bromsklossfabrikat jag haft att göra med, till någon bil) eller så har bromsen av någon anledning legat på och slitit ena klossen mer än den andra. Har du märkt nåt av att fälgen skulle vara ovanligt skitig av bromsdamm jämfört med annars?

I 99 procent av fallen när det är reklamation på bromsbelägg så är det pga gnissel och skrik, inte prestanda eller ojämn slitning.
Nej, har inte noterat någon kraftig skillnad mellan höger och vänster sida.
Bara för tydlighetens skull, så beläggen olika stora när man lägger dem mot varandra, dvs anläggningsytan mot skivan stämmer inte mellan höger och vänster.
Hur kan man göra när mekonomen inte godkänner en reklamation? Var kan man gå vidare? Jag tycker som sagt att de inte ska komma undan med en så viktig sak på bilen.
av Andis
Vilken grej är hela klossen mindre fysikst sett ?
Och inte bellägstjokleken som är skillnaden ?
För det är inte helt ovanliligt att klossen kan kärva i byggeln och ena belägget slitts mer än andra. Men så är inte felet om jag förstått tråden rätt.

Vidare tips.

Lägg upp bilder här.
skulle gissa att någon representant från mekonomen läser här och nog hör av sig till dig då när fom ser bilderna.
av monza
På vilket sätt är Mekonomens klossar du har monterade "livfarliga" och "utan full funktion"? Att de är utformade på ett annat sätt är väl tveksamt om det är skäl i sig?
Jag vettefan hur jag skulle lägga upp det när så lång tid gått.
Det känns svårt att få Mekonomen att ta på sig nått ansvar. Du har troligen besiktat bilen med godkända bromsprov också, efter bytet?

Mvh
av Rockyv70
Andis skrev:Vilken grej är hela klossen mindre fysikst sett ?
Och inte bellägstjokleken som är skillnaden ?
För det är inte helt ovanliligt att klossen kan kärva i byggeln och ena belägget slitts mer än andra. Men så är inte felet om jag förstått tråden rätt.

Vidare tips.

Lägg upp bilder här.
skulle gissa att någon representant från mekonomen läser här och nog hör av sig till dig då när fom ser bilderna.
Jag ska försöka lägga upp en bild när jag får tillbaka dem från mekonomen.
Jag menar inte att huvudproblemet är att de är olika slitna, om man lägger beläggen mot varandra skiljer sig storleken med ca 2 mm.
De har ju fungerat bra tills de blivit slitna tillräckligt mycket, ca 5-6 mm kvar. Därav har de blivit godkända i besiktningen. Nu skulle de aldrig gå igenom.
av d98josu
Om originalbackarna hållit så hög kvalitet så hade det inte funnits tonvis med trådar om dem, väldigt få som byter handbromsbackar pga att friktioonsytan är slut. Desto fler som byter för att skiten släpper i limmet.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]