Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mwi:
Det har väl inget med acceleration att göra? Jag behöver ju inte köra sakta över gupp och ojämnheter bara för att jag accelererar sakta, och nej, jag accelererar inte lika sakta som i testerna... och trycker på extra om jag kör ut i en lucka och har någon bakom, eller ska in på motorväg. Men det är onödigt att trycka pedalen i botten om man inte vill komma allt för långt ifrån uppgiven förbrukning. Och det blir ingen förlorad tid att snacka om... handlar ju om sekunder.

Bromsarna försöker jag se till att ge en rejäl inbromsning vid nått rödljus eller liknande ibland, där jag rullar längre än jag annars skulle innan jag bromsar hårt.

Det går att köra snålt utan att köra dumt.
Hur man bäst utnyttjar bränslet tycks vara en diskussion som inte har nåt svar. "Förr" var det typ en sorts förutsättning att en motor har ett visst varvtal och en viss belastning där den går optimalt ekonomiskt, dvs man skulle försöka använda ett snävt varvtalsregister och inte för mesig eller för hetsig med gasen. Detta har inte med förgasare eller insprutning att göra, utan om hur trycket byggs upp och utnyttjas i cylindrarna. Ofta, åtminstone på större motorer, handlar det om det varvtal där man kan få störst vridmoment - där är motorn som mest ekonomisk med bränslet. Sedan är det fråga om skillnaden mellan uttagen effekt ur motorn och den -nästan konstanta- förlusten som finns i form av friktion och pumpeffekter i motorn. Med hänsyn till detta är det fördelaktigt att belasta motorn med nån viss minsta uteffekt, eftersom man då får mer nytta i förhållande till de ständigt närvarande förlusterna. Alltså borde det vara lämpligast att accelerera med hyfsat pådrag och utan att lämna motorns "bästa" varvtalsområde. Därav tätstegade växellådor med många växlar, vilka man bör utnyttja när det behövs.
joel80 skrev:Det går att köra snålt utan att köra dumt.
Det har du helt rätt i joel80 men inte lika roligt, så fast jag är 50+ så är det forfarande lika roligt med fullgas när man startar eller kör om, 2.5 FT automat med Polestar är en ganska pigg familjekombi som samtidigt är miljövänlig :mrgreen:
Bara för att man vet hur bilen kan köras absolut snålast så behöver man ju inte köra så till vardags. Extrem snålkörning kräver ju att man är ensam på vägen för att inte bli hatad.

Om det är kuperat gäller det ju att låta farten minska rejält i uppförsbackarna och rulla på i nedförsluten. Men det kan man ju bara göra mitt i natten om man är ensam på vägen.
Hade inte diesel i tankarna (badumtish) när jag påstod att det är bättre att göra lite kraftigare accelerationer, men då kör jag verkligen aldrig diesel heller. Det kan inte skilja mellan bensin och diesel måntro? Eller är jag helt ute och cyklar då? Sämre vrid på låga varv => sämre effekt => sämre acceleration i förhållande till förbrukningen...?
Jag har receptet som gör under för förbrukningen... Autobahn ;)

Bra diesel och lägre rullmotstånd. Semesterresan på ca 320 mil gav i snitt 0,6 uppmätt förbrukning och snitthastigheten var över 100 km/h. Då ingår körning i alperna och farter så mycket bilen orkade bitvis. Likförbannat blev jag omkörd av en husbil i ca 175..
regeeN skrev:Hade inte diesel i tankarna (badumtish) när jag påstod att det är bättre att göra lite kraftigare accelerationer, men då kör jag verkligen aldrig diesel heller. Det kan inte skilja mellan bensin och diesel måntro? Eller är jag helt ute och cyklar då? Sämre vrid på låga varv => sämre effekt => sämre acceleration i förhållande till förbrukningen...?

Jag ska inte säga att jag vet svaret, men EU-tester är utformat för alla bilar. Både bensin och diesel..

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]