Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag har fått byta försäkringsbolag förut efter flytt då det blivit sjukt dyrt med det tidigare bolaget på nya adressen. Då har det gått bra trots att det varit lång tid kvar på avtalsperioden.
Men då har ju också förutsättningarna ändrats i och med flytten, för det är annars sällan som dom släpper mitt i en period.
SvenB skrev:
Sweeman skrev: Fan ta er som säger att det inte går, gav mig ångest hela kvällen igår tills jag kunde ringa :P
Det är klart att det går, om man har tur. Men inget som man kan vara säker på. Det är ju inte för nöjes skull det tecknas avtalstid på 1 år. Om du har haft tur och ditt gamla försäkringsbolag gått med på att bryta avtalet i förtid, grattis :!: För du har väl fått skriftligt på uppsägningen :?:
Ej fått skriftligt, detta skedde då idag. Handläggare gick bort till sin kollega som skötte det hela, sa att det skulle vara klart och snart kommer mitt nya försäkringbolag dyka upp på transportstyrelsens hemsida.
Vissa försäkringsbolag/handläggare är faktiskt inte svin och håller vad dom lovar. För mig har det aldrig varit några större problem med försäkringsbolag och att säga upp eller ändra mitt i perioder, förutom när det gällde den Vespa (EU-moped) som jag har där jag inte kände för att betala under vintern då jag har den inlåst i garaget och inte kör. Där fick jag bara säga upp försäkringen om den var avställd.. så jag ställde av den under vintern.
Det kunde bli problem sen att man fick betala hela året om man sen satte på den under samma år... men då får vi väl turas om vem i familjen den står på tänker jag. Hm...
Lyfter tråden och säger: Mycket skitsnack i den här tråden!
Är på gång med att byta försäkring efter ha upptäckt att Volvia är tvåtusen
billigare än mitt nuvarande bolag med deras Niceprice helförsäkring.
Det går alldeles utmärkt att byta bolag genom att ställa av fordonet.

Ett avställt fordon har inte längre behov av försäkring därför UPPHÖR den. Har du
minst halvförsäkring så övergår den nästan alltid till en avställningsförsäkring.
Ställer du sedan på ditt fordon så återgår försäkringen till den form du hade tidigare.
OM du inte uttryckligen sagt till att du INTE vill ha avställningsförsäkring. Då utgår
ingen försäkring alls och du är helt fri vid avställandet.

Som bilentusiast har man ställt av och på bilar lite då och då, och det har alltid
fungerat så att försäkringen upphör. Då har du alltså ingen avtalsperiod längre.
Arbetar man på ett förskingrings..f,låt..försäkringsbolag borde man veta detta.

Saxat från Salus Ansvars "frågor & svar" :
"Halv- eller Helförsäkring: om du ställer av din bil betalar du bara för en avställningsförsäkring (också kallad Garageförsäkring). Avställning sköter du via Transportstyrelsen. Avställningsförsäkring får du automatiskt hos oss. Du kan välja bort den. Kontakta oss då, så ordnar vi det. Är bilen endast trafikförsäkrad upphör försäkringen vid avställning."

Alltså bryr de sig inte om att lägga en avställningsförsäkring(som är helt frivillig) om du
enbart har trafikförsäkring (antagligen är bilen så sunkig att de inte bryr sig..).
Kort o gott så upphör i praktiken all form av försäkring.

Förstår att bolagen inte talar om det hur som helst då det verkar krångligt och svårt för de
prismedvetna kunder som vill byta bolag. Det innebär ju merarbete och förlorade kunder.

Så e de..!
Vem har haft fel, och inte erkänt det :?: Om nu försäkringsbolag har olika syn på detta med bytesdatum, finns väl inget rätt och fel. Bara olika erfarenheter. Tråkig attityd i ditt senaste inlägg tycker jag. :!: ??:-/
SvenB skrev:Vem har haft fel, och inte erkänt det :?: Om nu försäkringsbolag har olika syn på detta med bytesdatum, finns väl inget rätt och fel. Bara olika erfarenheter. Tråkig attityd i ditt senaste inlägg tycker jag. :!: ??:-/
Synd att du upplevde inlägget som personligt. Olika syn? Nja, handlar väl mer om hur man tolkar
sin egen syn på det. Allt är ju business... Kontentan är att du inte har en försäkring när du har
ställt av ditt fordon. Försäkringskontraktet gäller för fordon i trafik, inte annars.
Försäkringsbolagen kan ha vilken syn de vill på det... Vänta två dagar efter avställning
så uppgifterna hinner genom systemet, sen ställer man på igen med ny försäkring. Inga probs.

/mjuka kramar.
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]