NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aquila
Ett litet tag har vår V50 2.0D-08 varit svår att starta när den är varm.
Symptomen är så att det är inga problem att starta den när den är kall. När den är varm och nyss avstängd startar den också snabbt men om den har varit avstängd ett litet tag men fortfarande är varm kan det ta fem sekunder på startmotorn innan den startar.
Hittills har den alltid startat men tidigare idag gick den inte att få igång direkt efter ett kortare stopp (10-15 min) men efter att ha väntat 40 min startade bilen igen.
Känner någon här igen problemen? Bilen var på service för tre veckor sedan utan någon kommentar om felkod eller liknande.
Jag har inte märkt något annat med bilen som kan hänga ihop med det här problemet.
Senast redigerad av 1 Aquila, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har bilen varit hos Rejmes i över en vecka utan att de lyckats lösa porblemet.
De har jagat luftläckor och bytt en del slangar men jag vet inte mer vad de har gjort.

I dag sa de att den är mycket bättre, inte helt bra men i alla fall mycket bättre. De har provkört och den startar alltid.
Jag hämtade bilen, körde till jobbet ca 20 km på motorväg, lät bilen stå ca 20-25 min och provstartade. Den startar inte! Självklart har de hunnit gå hem på verkstan.
Volvo verkar handfallna och inte veta vad de ska göra med bilen.
Finns det någon därute som har någon aning om vad felet kan vara? Jag är lite desperat eftersom vi ska åka till Österrike med bilen på måndag.

En kollega som tidigare jobbat lite på bilverkstad säger att de bytte dieselpumpar på Volvodieslar ganska ofta när det var just det här problemet. hans förklaring till problemet är som följer:
Om pumpen är dålig så klarar den inte att ge tillräckligt tryck när den är varm och därför öppnar inte spridarna. Felet skulle alltså kunna upptäckas genom att mäta trycket i dieselpumpen när den är varm.
Finns det någon som kan bekräfta detta?
På Rejmes säger de att de aldrig behöver byta pumparna medan min kollega säger att det är ett vanligt fel.
av Aquila
Enligt en gammal tråd går det testa om det är pumpen genom att hälla lite vatten på den så den svalnar. Frågan är då, hur mycket plast behöver plockas bort för att komma åt pumpen? Hur ser den ut så jag vet vart jag ska hälla vattnet?
av timebandit
Men ett bränsletryckstest gör dem ganska enkelt så försök få dem att kontrollera det. Om dem inte hittar felet så kan dem inte heller utesluta det pga att det inte brukar vara ett sådant fel. Skärpning på den verkstaden!
av kvillebäck
Har också varit med om att ha det problemet med bränslepumpen fast på en annan fordonstyp. För att ganska billigt konstatera om det är det som spökar så lokalisera var pumpen sitter. När den krånglar. Slå 10 liter kallt vatten på den. (tag med 5 stora plastflaskor i bilen eller stanna på en bensinstation där de har en vattenkanna eller vid en trädgårdsslang)) Startar bilen som den skall när du kylt den så har du gjort det som din mekaniker ej kunde.
av Aquila
Bilen är inlämnad igen, får se om de hittar något.

Jag hade iden om att hälla vatten på pumpen men då måste jag veta vilken burk som är pumpen.
Ska prata med Rejmes i morgon igen.
av Aquila
Efter en andra runda hos Rejmes är det samma sak och jag tror inte de har kollat pumpen.
De är fortfarande inne på att felet sitter mellan tanken och bränslefiltret som gör att det blir luft i systemet. Det de har gjort nu är att montera in en backventil för att inte bränsle ska läcka bakåt.

Kan ingen tala om för mig hur dieselpumpen ser ut och vart den sitter så jag kan prova lite själv?
av timebandit
Om ingen hinner svara så återkommer jag om en 20min eller liknande. Sitter och äter stekta kantareller och frallor! :)
Du skall få beskrivning från VIDA som en stund om nu ingen annan hinner före...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw