Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Jag var och tvättade bilen häromdan i en tvätt med såna där nya borstar (som ser ut som läppar i skumplast).

När den ena borsten var på väg framåt small det till och sedan var höger torkararm borta :evil: . Ägaren skulle ersätta min torkararm, men han hävdade att det aldrig hänt förut att en torkararm slitits av. Kan det verkligen stämma?
av Kena
Troligtvis hade du nått fel på torkaren
av matzen10
Jag har aldrig hört något liknande! Tror som Kena att det bör ha varit någon defekt på torkararmen redan innan. Men det blev inga skrap på lacken/rutan i alla fall?!

M V H
---< Matz
av Pam
Det satt fastkilade fransar från borsten, så den verkade fått rejält tag i torkararmen... Kanske varit någon spricka i godset.

Såg idag att jag fått några repor på huven :cry:
av Matador
Jag tvättade en Chrysler Gr Voyager i en liknande tvätt för ngt år sedan och då hände det samma, men med båda armarna. :(

Så det händer. Det är ganska stora krafter om borstarna får tag i något på bilen. Enligt ägaren till den anläggningen, så hade liknande händelser börjat ske sedan de skaffade de nya borstarna.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är inte första gången det händer grejor i en automattvätt.

Bara att traska in och kräva tvättanläggningen på ersättning för skadorna.
Det finns ju en anledning till att man skall plocka bort radioantenner och liknande. Tvätten misshandlar ju bilen.

Jag håller en glass på att det inte satt någon skylt/anslag om att torkare skulle demonteras.

Men, å andra sidan skulle jag aldrig köra in min bil i en borsttvätt. Det är bara att titta på en del taxibilar som åkt i borsttvättar, hur snygga är dom i lacken. Inte alls.
Helt sönderrepade.
En elak människa tycker säkert, skyll dig själv. Men jag är snäll och vänlig :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Brorsan tvätta sin bil i en vanlig borst tvätt i somras. han åkte raka vägen hem 3km & parkera bilen (20m in på gården)
han körde inte med blen fören 2 dagar senare, då åkte han i motljus o la märke till att rutan var jätte slite, vilket han inte reagerat över tidigare.
när han kom hem syna han bilen & märker att det är fullt med stenskott på huv & tak, samt vindrutan förståss.
jag koll på bilen & jag kan säga att men tydligt såg på rutan att det var färska stenskott på huven & taket var det blandatt stora o små stenskott ( grundlacken synndes, vita prickar på röd bil) bakre delen på huven & taket har ju en väldigt flack vinkel för att få stenskott vid normal körning!
desutom bör man tydligt ha hört om man får ca 50-80 stenskott utspritt på huv, vinsruta & tak.

enda förklaring vi kan komma på är att det måste komit från Biltvätten & troligtvis från torken.
firman (OK i Katrineholm) tog inte påsig detta då dom påstår att det inte kunde hända, dom hade också sin egen skade bisiktare ute o kolla på bilen & ha sa att det inte kan vara därifrån & att stenskotten var gammla.
det hela gick ju på bilens försäkring, men hur kul är det att betala 3500:- i självrisk.
av jbl
Jag undviker dessa borst tvättar sedan jag tvättade min S80 midnattsblå i en sådan år 2001. Bilen var nypolerad och mycket fin i lacken.
Efter tvätten var hela bilen full med tvättrepor. Det blev till att polera den igen.
av Kena
Hej igen Carman och alla andra! äntligen överens om en sak, biltvättar = lackabert självmord. Själv är bäste dräng brukar man säga.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kena.

Själv är inte alltid bästa dräng.

Det är skönare om en kvinna gör det ........ :lol: :lol: :lol:
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]