Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var ute och åkte en sväng, korsade ett antal (8?) små hålor som låg nära varandra på framfartsvägen hemmavid och det studsade och hade sig.
Efter hålorna började bilen gå dåligt, inte gå att varva över ca 2000rpm, stannade bilen och motorn började knacka och skaka som att den skulle hoppa ur bilen, då var bilens tomgång ca 300rpm, kort därefter dog den och nu vill den inte vara med längre. Beter sig som att det inte tänder.

Stereon slocknade också i samband när man körde över hålorna, det har hänt innan.

Kan det vara någon givare eller något som börjat glappa när det studsade?

Felkoder som visas:
121 - LMM-signal. Luftmassemätaren är bytt och testad till en likadan, ingen skillnad.
311 - Hastighetssignal. Förstår inte hur det ska kunna påverka, men mätaren fungerade korrekt när bilen var vid liv.

Volvo 740 88b, B230F(S)
Kraft105 skrev:311 - Hastighetssignal. Förstår inte hur det ska kunna påverka, men mätaren fungerade korrekt när bilen var vid liv.
Det går en kabel på baksidan på hastighetsmätaren till (tror jag) både tänd och bränsleboxen. Den går även till ABS och farthållaren, om du har sådant monterat. Det kanske har blivit glapp i mätarhuset av smällen. Kolla först det enklaste. Tändkablar, rotor och fördelarlock. Det kan ha hoppat loss något, gäller även svänghjulsgivaren. Borde i.f.s fått felkod på den. Fel på lock, rotor och sådant ger inga felkoder.

Mvh
Lennart
lennarte skrev: Det går en kabel på baksidan på hastighetsmätaren till (tror jag) både tänd och bränsleboxen. Den går även till ABS och farthållaren, om du har sådant monterat. Det kanske har blivit glapp i mätarhuset av smällen. Kolla först det enklaste. Tändkablar, rotor och fördelarlock. Det kan ha hoppat loss något, gäller även svänghjulsgivaren. Borde i.f.s fått felkod på den. Fel på lock, rotor och sådant ger inga felkoder.

Mvh
Lennart
Ska kolla in detta så snart dagen gryr, tackar!

Problem löst!: Kollade kontakten uppe vid torpeden till svänghjulsgivaren, stiften var täckta med damm, smuts och spindelnät. Efter några puffar WD40 i både honan och hanen så startar den och går som ett urverk.

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]