Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har ställt frågan till Volvocars om hur länge 6-cyl AWD kommer finnas i XC60, då svarade man Vecka 15 2015. Så till 2016 års modell lär man väl kunna räkna med VEA T6 med fyrhjulsdrift antar jag, om man nu inte skippar T6 med AWD i XC60 i Sverige då, som man gjort med XC90 de senaste åren.

Den som lever får se...

Har du provkört V60 Polestar ännu Thomas?
Funk skrev: Men som sagt, men kan inte bara snacka motor när hela drivlinan förändras, och det är totalen som räknas tycker jag. AWD kan inte vara så långt borta, men kanske bara i nya bilmodeller. Vi får väl se../Thomas
Här är väl svaret på kommande AWD, den finns ju egentligen redan i V60 D6 kan man hoppas på en V60 T8 :D
Det lär vara med hjälp av elmotorer Volvo kommer kompensera det tunnare vridmomentet på VEA motorerna vid låga varvtal.
http://www.bytbil.com/nyheter/vv3rvkyg
Det finns ju ingen BRA fyrhjulsdrift med el idag, det få testar man läst påvisar ju ruskigt dålig AWD prestanda, både vid halt väglag, skogskörning och vid ordentlig acceleration.

Nåja, vi får se...
Jag säger inte emot dig när det gäller de funktionerna men den kundgruppen är inte speciellt stor som kräver det och den kommer att krympa, majoriteten av köpare /förare intresserar sig mer för bränsleförbrukning än om hur och vilka hjul som driver ??:-/ Sedan finns det krav inom EU på utsläpp från bilar och som kommer skärpas framåt, så framtiden för stora motorer, avancerade AWD system och tunga bilar är ganska mörk i Europa och USA. Så jag hoppas att Volvo lyckas få fram en bra kompromiss.
Mwi skrev:Jag säger inte emot dig när det gäller de funktionerna men den kundgruppen är inte speciellt stor som kräver det och den kommer att krympa, majoriteten av köpare /förare intresserar sig mer för bränsleförbrukning än om hur och vilka hjul som driver ??:-/ Sedan finns det krav inom EU på utsläpp från bilar och som kommer skärpas framåt, så framtiden för stora motorer, avancerade AWD system och tunga bilar är ganska mörk i Europa och USA. Så jag hoppas att Volvo lyckas få fram en bra kompromiss.
USA? Var och varannan kör väl V8 pickup i USA, miljöfjanteriet är det bara EU som håller på med.
Amerikanerna i genomsnitt är kanske inte lika intrrsserade av att minska de "livsfarliga" co2 utsläppen, men de börjar bli medvetna om att bränsle kostar pengar, villet det i princip inte gjort förut.
Den nya VEA T6:an säljer ju otroligt bra i USA, det är troligen anledningen till att den inte säljs i Sverige ännu, man hinner helt enkelt inte producera tillräckligt med motorer.

Så att amerikanerna bara kör med stora motorer är en gammal sanning, de är mycket intresserade av mpg (miles per gallon) idag 2014.
MartinS skrev: Den nya VEA T6:an säljer ju otroligt bra i USA, det är troligen anledningen till att den inte säljs i Sverige ännu, man hinner helt enkelt inte producera tillräckligt med motorer.
Var kan man läsa om att den säljer så pass bra i USA? Kul att höra, oavsett!
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]