NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordis69
Jag har nyligen köpt en s40-07 diesel. Häromdagen så började det lukta diesel i kupén när jag körde. Jag stannade bilen och då vällde rök upp ur motorhuven. Bilen blev ett stort vitt stinkade rökmoln. :-O) Jag slog av tändningen och lämnade bilen som slutade ryka ganska på en gång...
Jag har efter det fortsatt köra bilen och det har inte hänt igen !
Vad sjutton var det som hände, en teori kan ju vara att det hände nåt med dieselvärmaren ? I så fall, om den strular, är det något som man kan kräva hjälp med på ¨garantin¨, vad gäller där, bilen är köpt på Volvo för ca 1 månad sedan.
av r189
Skulle åkt till återförsäljaren på en gång och bet dom kollat på bilen, borde väl täckas av nån garanti. Borde ju stå i köpekontraktet vad som gäller.
av akre
Det kan ryka som sjutton om parkeringsvärmaren. Parkeringsvärmaren gör 3 försök att starta och sedan lägger den ner tills nästa körcykel. Om den lyckas få fjutt på brännaren efter ett antal misslyckade försök så är brännkammaren fylld med diesel och då brukar det ryka tills den tänder ordentligt. Prova att slå på parkeringsvärmaren manuellt, det hörs hur den pumpar diesel och fläkten går igång. Om den misslyckas efter 3 försök så kan man rycka en säkring (till parkeringsvärmare) under huven och sedan stoppa i den igen för att köra ett nytt försök. När du väl har fått igång den låt den köra en halvtimme så den bränner ur den ordentligt.
av torro
Ta en kikk på områdene rundt injectorene. Er det mye svart oljeaktig masse der betyr det at en eller flere av injectorene lekker. Kobberskiven og pakkningene koster ikke så mye, men det kan være tidkrevende å få injectorsetene rene for koks.
Photo-26_11_2012-170313-1.jpg
Photo-26_11_2012-170313-1.jpg (91.65 KiB) Visad 2425 gånger
Photo-26_11_2012-170313-2.jpg
Photo-26_11_2012-170313-2.jpg (90.51 KiB) Visad 2439 gånger
av Nordis69
akre skrev:Det kan ryka som sjutton om parkeringsvärmaren. Parkeringsvärmaren gör 3 försök att starta och sedan lägger den ner tills nästa körcykel. Om den lyckas få fjutt på brännaren efter ett antal misslyckade försök så är brännkammaren fylld med diesel och då brukar det ryka tills den tänder ordentligt. Prova att slå på parkeringsvärmaren manuellt, det hörs hur den pumpar diesel och fläkten går igång. Om den misslyckas efter 3 försök så kan man rycka en säkring (till parkeringsvärmare) under huven och sedan stoppa i den igen för att köra ett nytt försök. När du väl har fått igång den låt den köra en halvtimme så den bränner ur den ordentligt.
Ok vi får testa det, men måste det vara under vissa grader för att starta parkeringsvärmaren ?
av Nordis69
Är totalt novis på detta så här kommer lite dumma frågor... När jag startar bilen ska värmaren gå automatiskt för att hjälpa motorn att bli varm ? eller ? Om jag försöker starta Parkeringsvärmaren, Direktstart Parkeringsvärmare så blinkar texten parkeringsvärmare direktstart PÅ, ordet PÅ blinkar kanske en minut och sen står det AV. Måste det vara kallt ute för att den ska gå eller ska man kunna starta den ändå ?
av akre
Det är typiskt beteende när värmaren inte lyckas starta att det blinkar PÅ ett tag och sedan AV. Hör du att pumpen och fläkten startar? Isåfall är det bara att nöta på tills den tänder. Ryck säkringen till värmaren och sätt i den igen för nya försök. På min V50 är det säkring 21 (tror jag det var). När den väl tänder kommer den täcka parkeringen med vit rök så det kan ju vara bara att göra det någon stans där ingen ringer brandkåren...

Värmaren startar automatiskt om utetemperaturen är under 4 grader. Den startar alltid om du kör manuell start oberoende av utetemperatur, men stänger av när motortemperaturen når 80 grader.
av timebandit
Att dra säkringen är inget tips som kommer fungera hela vägen. Har man väl försökt 3 (eller om det var 5 men tror 3) misslyckade startförsök så sätts en felkod som spärrar värmaren från att kunna startas igen. Då är enda sättet att gå in ned dator och ta bort felkoden.

Värmaren skall starta på direktstarten. Det är tyvärr ett väldigt vanligt fel att värmarna i våra bilar inte håller hög kvalitet. Detta är främst då värmaren misshandlas av ägarna. Värmaren SKALL gå hela tiden ut helst när den väl startat. Annars så sotar dem igen snabbt.
Det är även vanligt med att fläkten går sönder samt att många har "internt" fel på styrenheten till värmaren inklusive jag.
Värmaren är skitdyr att fixa på verkstad så har du precis köpt bilen så skulle jag åka dit och be dem fixa till den!

Det vanligaste och tråkigaste felet är att värmaren automatiskt startar under +4 grader. Går ej att stänga auto funktionen. Så kör man korta sträckor så körs ju värmaren också korta stunder och det är rena döden för dem. Tyvärr.

Sedan kan det vara fel på tex bränslepumpen till den, luft i bränslet etc men det bästa är att få felkoderna utlästa så man får en fingerpekning på vad felet kan vara.
Volvo och Eberspächer rekommenderar att värmaren körs minst 1 gång per månad fullt ut. Även under sommaren. Inga undantag.
av Nordis69
Ok, då måste jag nog ta kontakt med Bilbolaget... *suck*
Nästa fråga då, har jag rätt att kräva att dom fixar värmaren. När jag läst det finstilta förstår jag det som att bilar äldre än 4 år har man bara trafiksäkerhetsgaranti på. Alltså typ sånt som bilprovningen skulle anmärka på.. Känner mig ju lurad om man på sommaren, då man inte märker det så väl köper en bil som värmaren är trasig på . Hade det inte varit så kallt den där morgonen när bilen rök som värst så hade jag nog inte märkt nåt innan hösten.

Nästa fundering, om värmaren krånglar, får man inget felmeddelande på displayen i bilen då ?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw