Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha gått helt perfekt i några dagar återkom fenomenet igen. Oljenivån i servobehållaren kollades och var helt OK. Bilen fick stå över natten och på morgonen startades den och gick orent ca 2 km varefter allt blev normalt igen. Parkerade återigen över natten och idag på morgonen var allt perfekt.

Dock märker jag att den fortfarande vid låga varv och fullt rattutslag tenderar att rycka och gå orent. Försöker då med att räta upp bilen och ge lite mer gas för att inte "fastna" i beteendet. Vilket verkar lyckas. Detta är emellertid ganska svårt när man befinner sig i ett p-hus. Och det är INTE roligt när svartrök och avgasdofter omger både bil och andra stackare som befinner sig i närheten.

rid54 s teori verkar vara klockren. Skall försöka få mätt laddningen så fort jag har möjlighet. Återkommer i ämnet. Tack alla ni som engagerat er.

bengans :D
OK, så här verkar det vara. Två olika fel uppträder samtidigt.
ETT. Kardanen kärvar och gör att det "knakar" när jag svänger.
TVÅ. Luftmassemätaren är kass (enligt felkoder). Har tidigare bytt lamdasond som också gett felkoder(pga av kass LMM?).
Nu till frågan. Jag har en LMM (Bosch) monterad. Volvoverkstad vill ha ca 3.500 för byte.
Samma LMM finns hos Biltema (Bosch och samma artikelnummer som den som finns i bilen idag). Är det OK att bara ersätta den gamla med en ny? Måste jag ladda ner en ny programvara efter bytet, eller är det bara att fortsätta köra?

NOTERA att jag försökt att leta i denna tråd (byta luftmassemätare, samt varianter på temat) men fått upp ca 5000 träffar, och efter att kollat igenom de trehundra första kändes det tröstlöst. MEN, jag har försökt.

Vill inte vara bekväm i mitt sökande, men undrar om det är någon som vet om det är OK med Biltemas LMM, och behöver jag göra något efter bytet?

MVH // bengans
Jaha, nu har jag följt alla felkoder och bytt i tur och ordning lamdasond samt LMM (inklusive luftfilter). Fortfarande samma usla resultat. Svartrök, onormal bensinförbrukning, orolig tomgång. Stööön.
Men... idag när jag skulle köra några hundra meter la servobromsen av. Pedalen var helt stum och jag trodde jag skulle trampa genom bottenplattan innan jag fick stopp på bilen. Efteråt fungerade allt som vanligt, men upprepade sig igen efter 10-15 minuter.
Finns det någor samband mellan detta och felkoderna från LMM och lamdasonden?
Vill också berätta att efter byte av LMM (utan effekt) sprayades det med startgas längs alla slangar. Ingen verkan!

ALLA teorier mottages med tacksamhet.
OK. Allt kollat och inget konstigt hittades.
Min teori är att tomgången tillfälligt sjönk ner till en så låg nivå att vaccuumet inte räckte till för servon. Första gången hade jag bara glidit fram på tomgång för att parkera bilen, medan andra gången stod jag still när plötsligt pedalen blev helt stum. Båda gångerna "bluddrade" motorn och varvtalet varierade mycket upp och ner. Skall för säkerhets skull få systemet provtryckt för att verkligen utesluta eventuellt läckage. Är ju en betydande säkerhetsdetalj.
TaCK FÖR TIPS!

// bengans

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]