Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
joel80 skrev:Men den tar inte hänsyn till medlut heller.. man håller jämn fart. På vilket sätt spar du in bränsle i medlut genom att släppa på gasen? Du gasar väl upp igen efteråt..

Farthållaren som håller konstant fart gör ju så att det nästan inte drar något alls i nedförslut då den inte accelererar extra då.

Jag bara undrar på vilket sätt man spar energi genom att göra som du säger.. Jag vet att den drar mer i uppförsbackar än om man med lätt gasfot minskar hastigheten.. men man måste hämta hem den hastighetsförlusten, och om man ska köra i samma snittfart måste man ju då öka till högre än vad man hade innan backen en liten stund för att "komma ikapp". (Ska man jämföra måste man väl ändå ha samma snittfart.. att sänka snittfarten vet vi alla minskar förbrukningen.)

Jag menar inte att totaldissa det du säger, för jag vet helt enkelt inte säkert. Men innan jag "tror" på det vill jag veta på vilket sätt det kan vara bättre, när man då ändå måste "hämta igen".
Näe, även i medlut så drar det mer med farthållare om man använder den fel. Plannerar man körningen så kan man ofta släppa gasen lite tidigare när man kommit över krönet än om man kör med farthållaren. Farthållaren har ju ingen aning om när det skulle kunna vara dags att sluta gasa. På rak och jämn väg är det bra med farthållare, men absolut inte i kuperat område. Farthållaren har ett oförtjänt rykte om sig att spara soppa. Det kanske den gör, men då har man en väldigt slösaktig körstil utan farthållare. Tänker man hela tiden på sin körning så sparar man mer utan farthållare.
Användarvisningsbild
av joel80
Släppa gasen tidigare över krönet? Alltså så fort man släpper gasen minskar hastigheten.. då måste man hämta igen det med högre hastighet för att kunna jämföra med vad farthållaren gör. Att minska sin totala hastighet på sträckan spar såklart soppa.. så om du slutar gasa i uppförsbackar (alltså kör saktare då) är det klart du spar soppa, om du inte hämtar in samma förlust i tid genom att sen gasa upp till mer än vad du tidigare hade för hastighet.

Om du bara saktar in i uppförsbackar (säg från 110km/h - 100km/h) och sen gasar upp till 110km/h efter krönet har du ju minskat din slitthastighet. Det kan man göra med farthållare också, jag brukar vara ganska aktiv med den för att spara soppa t.ex om man kommer ikapp någon som kör saktare och man inte kan köra om.. då ser jag till att med farthållaren minska hastigheten på sånt sätt att jag inte behöver bromsa..

Jag förstår ditt resonemang, men går inte riktigt med på att det sparar soppa annat än p.g.a att man minskar sin snitthastighet.

Jämn fart spar soppa jämfört med att pendla 5km/h över och under det man tänkt hålla .. det är rätt enkelt att hålla jämn fart med farthållare.
av llesrof
Ta en utbildning i sparsam körning så klarnar det nog.
Användarvisningsbild
av joel80
Men om du nu kan det hela.. kan du inte förklara för mig på vilket sätt motorn arbetar effektivare på det sättet? Eller menar nu som jag skriver, att man helt enkelt kör saktare i uppförsbackarna men inte snabbare i övrigt?

Man måste väl få ifrågasätta sånt här.. och finns det inget vettigt svar kanske man ska fundera på om det verkligen är en sanning.

Jag är genuint nyfiken.. men går inte med på förklaringen "det bara är så". Om du nu gått en sån utbildning måste ni väl fått en förklaring till det.

Annars kanske nån annan här som kan ge en rimlig förklaring till om det är rimligt att det kan dra mindre utan farthållare och utan att man minskar snitthastigheten.
av KenthJ
Det är förmodligen så att farthållaren minskar gasen försent, den vet ju inte att backen tagit slut utan reagerar på att hastigheten blivit för hög.
I teorin kan man hålla jämnare fart manuellt än med farthållare, i praktiken är det nog tvärtom för de flesta.
av monza
StefanN skrev:Dubbfria vinterdäck på sommaren.... :roll:
Klockrent de när nån annan betalar däcken: Nya dubbfria på i oktober o sen kör man då dessa i ett år o byter.
Användarvisningsbild
av joel80
Bekvämt möjligen.. men att kalla däck som är sämre än "riktiga" vinterdäck på vintern och sämre än sommardäck på sommaren för klockrent tycker jag är att ta i...

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]