Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

agh39 skrev:
philipsguy skrev:My14 hade väl inte nya fyrcylindriga VEA-motorn va utan D3 163 hk som enda FWD-alternativ?
Volvo XC70

D4 AWD 181hk Business Edition Jubileum

Förr 390.400:-

Nu 342.400:-

Den som klickar han finner :)
d4 awd är ingen vea motor utan gamla fem cylindriga d4:an som är upp skruvad till 181hk, d4 vea går inte att få som awd ännu. Där av kampanjpriser på awd med gamla d4 motorerna.
av Linqid
V70nnn skrev:"Polisbilar i Stockholm får körförbud

Tio polisbilar som tillhör västerortspolisen i Stockholm fick i dag körförbud. Nu överväger fler polisdistrikt att stoppa Volvos nya polisbil, uppger SVT:s regionala nyhetsprogram ABC.

Bilarna är de senaste Volvobilarna av modell V70 som helt enkelt anses vara trafikfarliga. Redan vid 70 kilometer i timmen har bilen känts instabil vid t.ex. filbyten, enligt ABC. Totalt finns 85 st V70-polisbilar i länet.

Redan förra året upptäcktes felen hos den norska polisen som också kör Volvo. I nästa vecka ska Stockholmspolisen testa en ny Volvomodell. "
Det är ju jävligt relevant att citera en artikel från 2002... :roll:
Användarvisningsbild
av bjornw
MY15 har Sensus connect, dvs en nyare variant av stereon lika den i S/V60. Den har snyggare integration med instrumenteringen och kan lite mer.

Jag tycker att Driver Support är ett prisvärt tillval som gör bilen smartare och fräschare.
Prioriterar man vägegenskaper är 4C riktigt grymt. Kostar en del men ger en helt annan bil.
bjornw skrev:MY15 har Sensus connect, dvs en nyare variant av stereon lika den i S/V60. Den har snyggare integration med instrumenteringen och kan lite mer.

Jag tycker att Driver Support är ett prisvärt tillval som gör bilen smartare och fräschare.
Prioriterar man vägegenskaper är 4C riktigt grymt. Kostar en del men ger en helt annan bil.
Och även mycket säkrare med BLIS, LDW, CWAB osv :)
av Dpblad
@Nikeman
Välkommen. Det var några år sedan jag själv hängde på AP, så kul att se lite gamla Autop**er-alias titta in här. (Säkert en mognadsfråga :wink: . Själv kör jag med nytt alias för att slippa stå till svars för gamla synder :) )

Låter som att du har kört en del X5 men inte så mycket XC70? Grundregeln är den vanliga: Ut och provkör! Test alla olika chassi; standard, sport(nytt?) och FourC. Själv var detta min främsta anledning till att byta från BMWs körglädje till XC70ns komfort. Om 4WD-driften är viktig för dig bör du testa den lite närmare då det är kvalitetsskillnad. (Själv skippade jag 4WD helt pga detta då jag främst ville åt chassi och markfrigången.)

Du kommer att se garanterat att uppleva och se kvalitetsskillnader även i detaljerna, men det priset tycker iaf jag kan vara värt för att få en fullutrustad Volvo till mindre än priset av en snikutrustad BMW.

Nyheter MY15 var väl främst pynt och dekor vad jag förstått. Panelinlägg utgick, nya kom in. Treekrade ratten blev standard osv. Själv är jag inte mycket för sådant. men men...
philipsguy skrev:My14 hade väl inte nya fyrcylindriga VEA-motorn va utan D3 163 hk som enda FWD-alternativ?
D4 163hk gällde för FWD fram till senhösten -13 då VEA (181hk) ersatte.
En liten undran ? Var kommer alla dessa Volvobilar som man ser på blocket av årsmodell 2014. Miltalet är nästan exakt 2000 mil. Är det frågan om hyrbilar eller kommer de från Volvo. För några år sedan när det var tid att byta bil var jag hos en BMW handlare. I hallen stod ett antal nästan nya BMW. (miltal från 1000 till 2000) Jag ställde frågan hur det kunde vara på det sättet och fick till svar att det var hyresbilar. Det visade sig att att många av de här bilarna kom från Tyskland . Han förklarade detta med att tyskar som ex.vis krockat en BMW endast ville hyra en BMW.
av perhall
V70nnn skrev:Hej, om du är van vid BMW så tror jag att du blir väldigt missnöjd med en XC70.
Jag hade en Audi A6 Quattro 2007 tidigare och fick för mig att byta till en nyare V70. Har även haft två BMW innan. Väghållningen går inte att jämföra, V70 och XC70 är riktigt bedrövliga med vanliga standard chassit.
Du kanske inte läste TV:s test 2007 där V70II med std-chassi gick snabbare genom undanmanöverprovet än A6 5-serie och vilken det nu var mer?
BMW:n fick sen problem och medieuppmärksamhet för att den var så lurig.

Volvon känns instabilare men det är den inte. Bara en vingligare känsla.

Har bytt friskt mellan Volvo och de olika tyska premiummärkena och kan rapportera att en ny 5-serie eller A6 varken är tystare eller bekvämare än en V70/XC70. Däremot mer premiumkänsla och roligare att köra. Och snyggare detaljarbete.

Du kan även läsa tyska ams som brukar kritisera 3-serien för att vara plastig och berömma Volvo för att vara solid...
PH
Jag kör för tillfället XC70 -12 och 520 -13. Jag har inga som helst problem att växla mellan dem utan att bli besviken på Volvon. Bägge är kompetenta bilar med lite olika styrkor/svagheter. Visst är XC70 mjukare, men det är inte bara negativt.
Användarvisningsbild
av GustavE
Jag har V70II med 16tums originaldimension. Den skulle gärna få vara dubbelt så mjuk. Ska nog köpa XC70 med 16tumsfälgar nästa gång, då man läser här om hur mjuk och fin den är. När kör man så in i helvete med en familjekombi så man behöver väghållningen som stenhård fjädring och lågprofilsdäck ger? Sen kan jag hålla med om att en modern bil blir snyggare med större fälgar :)

OnT:
Var inne och ladda i ny mjukvara i min svarta V70 2014 idag. Då kördes det fram en svart V70 2015 Sport bredvid som jag kollade lite på. Som man läst på Volvocars och här på forumet, det första man såg var:
Vitare positionsljus med bara lite orange kvar i framlysena.
Interiört var rattarna till temperatur och radio på mittkonsolen kromade eller aluminiumfärgade istället för gråa.
av Dpblad
GustavE skrev:Jag har V70II med 16tums originaldimension. Den skulle gärna få vara dubbelt så mjuk. Ska nog köpa XC70 med 16tumsfälgar nästa gång, då man läser här om hur mjuk och fin den är.
:-)-)
Precis så tänkte jag också för för 1,5 år sedan. Glöm inte att välja några mjuka, tysta och sköna däck till också så du slipper de tråkiga Conti SUV-däcken som är standard.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]