Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Min el-baklucka är svår att stänga och öppnar sig ibland. Vid stängning så hör man hur motorn i låset försöker dra till sig luckan men så "släpper den" och luckan öppnar sig ånyo alt att innerbelysningen lyser och sedan så öppnas lucka efter ett tag. (kul när man kommer ut till bilen och luckan står på vid gavel.
Misstänker att det rör sig om någon mickro brytare som spökar men har ytterligare ett fenomen och det är att det inte går att trigga el-öppning med den yttre baklucke knappen.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
En annan fråga om man skall försöka att få tag på ett nytt bakluckelås hur ser man skillnad på låset till en bil med el-lucka och en som inte har det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Lyser innerbelysningen baktill har luckan i alla fall inte gått i lås. Det finns en givare i låset som ska indikera att den är stängd, och i andra läget tänder den innerbelysningen och aktiverar stängningsknappen.
Men varför den inte går i lås är ju en annan fråga. Passar luckan ordentligt? Inte låset eller luckan som fått en smäll och sitter snett?
av oldtimersmc
Har testat det mesta, och kör även med luckan öppen ock trycker in "låset" och då så borde ju "luckan" ha stängt.

Jo den låser men låser upp direkt och öppnar luckan mao så får den en trigger att luckan är öppen

Är det som jag tror skillnad på låset till en el-lucke modell eller inte???
Användarvisningsbild
av LeifA
Det verkar som bilen känner att en brytare är till och vill öppna luckan,vanligt fel på BMW.
Har du elknapp eller gammalt hederligt handtag på utsidan när du öppnar?
Elknapp så tror jag det är samma handtag,gamla mod sitter en brytare skruvad på insidan som borde gå att flytta över.
Kolla på gamla mod så att handtaget går tillbaka ända in,de brukar kunna rosta fast så den går trögt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil har inte ens samma knapp i luckan som någon av de bruksanvisningen besrkiver, så det finns uppenbarligen olika varianter.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Min bil har inte ens samma knapp i luckan som någon av de bruksanvisningen besrkiver, så det finns uppenbarligen olika varianter.

Fått för mig att du jobbar på Volvo är det samma låsenhet till "POT" som till de utan?
av oldtimersmc
oldtimersmc skrev:
apersson850 skrev:Min bil har inte ens samma knapp i luckan som någon av de bruksanvisningen besrkiver, så det finns uppenbarligen olika varianter.

Fått för mig att du jobbar på Volvo är det samma låsenhet till "POT" som till de utan?

Har nu kollat och det är olika låsenheter då det sitter. En extra motor i POT-utrstade bilar.
Jo fixat skrev jag. Verkar som att det är min hundbur som ställer till det. Nu när jag har rivit ur bakluckeklädseln så funkar det finfint.
Har en Stella dubbelbur i kombination med Volvos hårda matta. Tillverkaren av buren (som jag skällt en hel del på se" varning stellaburen") avråder från den kombinationen så ingen skugga skall falla över honom i det här fallet.

Har kört med den kombinationen ett bratag så jag såg ingen anledning till att leta felet där me detverkar som att det är på det viset.

Lösningen blir att skaffa en mjuk matta från Volvo alt stuvbutiken.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]