Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Jag har bytt från S60 T4 2011 till S60 T6 2014.

Särskilt i låg hastighet, hörs ett tydligt missljud från AC-kompressorn (återförsäljaren här i Latinamerika påstår att det skall vara så). När jag slår av AC-knappen, försvinner ljudet helt. Jag hörde aldrig något av AC-kompressorn på min T4, nu är det dock riktigt irriterande. Bilen är väldigt tyst i övrigt, så missljudet från AC-kompressorn är tydligt en bra bit upp i hastighet. I låg hastighet är missljudet dominant.

Är det verkligen sån skillnad på AC-kompressorn mellan en T4 och en T6? Om det nu skall vara så, måste jag säga att jag är djupt besviken på Volvo. Särskilt när de lyckats med T4 och inte med T6.

Någon?
Senast redigerad av 1 KarlE, redigerad totalt 0 gånger.
av superapan
Jag har en fyra dagar gammal V60, och hörde ett konstigt vinande/brummande ljud härom dagen. Det lät ungefär som när styrservopumpen höll på att rasa på min förra V70 -09. Kanske är AC-kompressorn också, who knows. Det har försvunnit till idag idaf.

Kolla om du kan provköra en annan T6:a?
av Ronne
Hejsan.
Har också fått missljud från min AC , ett vinande / malande ljud , hörs mest omkring 1300 - 1500 rpm .
Iofs ingen T6:a men det ska ju vara tyst i en D5:a också :D
Var inne till Volvo idag och dom lyssnade och när man slår av AC:n blir det tyst.
Så det blir kompressorbyte på torsdag nästa vecka.
Enligt teknikern så var det fler med samma problem , tydligen en "serie" med dåliga kompressorer.
Min bil är tillverkad i september -13 och jag har nu kört 520 mil med den så den lär ju knappast vara utsliten....
Jag kan återrapportera efter bytet om resultatet om det är av intresse.

/Ronne
Hade problemet på min förra V60 T6 (MY12), men det fanns en fix för detta som Volvo gått ut med så kompressorn behövde aldrig bytas utan någon annan del som var betydligt mindre komplicerad att skifta! :)
av Droopy
Hade samma fenomen på min V70 -12 en expansionsventil byttes, min ylade bokstavligen. Sedan fick jag ett svagt vinande ljud som hördes främst då man låg och körde i stan, kompressorn byttes och bilen blev tyst i några månader, sedan var ljudet tillbaka.
av KarlE
Tydligen har T6 större AC-kompressor än T4. Den skall vara mer kraftfull för att kunna kyla bättre i baksätet. De skulle fylla på någon vätska (olja?) och se vad de kunde göra. Mekanikern och jag åkte en vända med en annan T6 och den lät inte alls så illa, Dock kunde man höra lite svagt även i denna. Nu är bilen inne i verkstaden, får se vad de kan åstadkomma. :P
Användarvisningsbild
av Sleeper
Droopy skrev:Hade samma fenomen på min V70 -12 en expansionsventil byttes, min ylade bokstavligen. Sedan fick jag ett svagt vinande ljud som hördes främst då man låg och körde i stan, kompressorn byttes och bilen blev tyst i några månader, sedan var ljudet tillbaka.
Vad hände sedan? Jag har också fått tillbaka ljudet efter ett kompressorbyte. Det var tyst i ca 2 månader.
av superapan
Jag tänkte följa upp mitt tidigare svar. Min AC-pump viner definitivt. Ibland är det riktigt ljudligt...och som tystnar tvärt när jag trycker bort "AC" på knappen. Jag ska påpeka detta när det är dags för service...
av Droopy
Sleeper skrev:
Droopy skrev:Hade samma fenomen på min V70 -12 en expansionsventil byttes, min ylade bokstavligen. Sedan fick jag ett svagt vinande ljud som hördes främst då man låg och körde i stan, kompressorn byttes och bilen blev tyst i några månader, sedan var ljudet tillbaka.
Vad hände sedan? Jag har också fått tillbaka ljudet efter ett kompressorbyte. Det var tyst i ca 2 månader.
Har inte orkat att bry mig, nu låter den mer och mer, ska in på service om ett par mån, får se om jag orkar nämna det då. jag kör numera bara bilen och orkar inte bry mig om alla konstiga fel hela tiden, har mer el mindre totalt lessnat på Volvo och det blir ingen Volvo nästa gång. var på väg att byta men har bestämt mig att jag kör skiten tills den säckar ihop totalt, får hoppas den håller 2-3år till. Sedan blir det nytt i vilket fall.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]