Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra guide.

Vill bara tillägga att man behöver inte mäta spelet på kompressor innan man gör jobbet. Har bilen gått mer den 25000 mil vilken av dom flesta har gjort så kan man utan problem ta bort alla brickor som sitter där. De ända som händer att de låter lite första par mil sen slipar de till sig. Brukar göra så på bilar jag få in på jobbet. Sen tar man en provrunda med dom på ungefär två mil och sen är de tyst. En annan sak är att de är mycket enklare att komma åt kopplingen om man lossar kompressor från bilen och låter den hänga i AC slangar.

Mvh
Darek
Perfekt guide :D
Har för ett par timmar sedan gjort denna operation med gott resultat. Märkte att det inte blev kyla i bilen när man kört en stund. Kollade i motorrummet o såg att spelet var för stort.

Tackar för detta o perfekt med bilder :-)-) :-)-)
Har idag shimsat min v70 Classic -00
Jäklar vad trångt det var.
Stor tack för guiden. Jag har aldrig tex bytt bromsar, dock ej tummen mitt i handen. Detta var dock inga problem.
Bara trångt.
Det som tar tid är att få in dessa förb.. skruvarna i hålen.
Dremlade ned skruvarna till prick 25 mm ( har en liten diamant skiva som är ypperlig för jobbet)
Om jag inte haft v-tyg hemma så hade jag åkt till jobb o satt skruv i ett städ och kört med bandsågen.
Använde samma verktyg som ovan samt med en liten flat mejsel som man kan trycka lite på skruvskallen för att på så sätt få lite tryck och få ned skruvåbäket i hålet.

En sida satt dessutom som satan,skruven gick av. Första tanken, satan varför körde jag inte buntbandsvarianten.
Men lossade lite på de andra skruvarna sedan in med en mejsel o bände lite. Inte mycket val där. :x
Till sist gav den sidan sig genom att skruva på de två återstående skruvarna o bända lite vid det tredje osv.

25mm går i botten precis och nästan... där är det loss. Fick faktiskt bända lite till innan den lossnade. Asså..man blev så lack när det inte var loss trots 25mm skruv :wink:

När den var lös så att säga så opptäckte jag att brickorna lossnat "shims", en låg i kompressorn.en ramlade ned på nåt "stag" "e liksom ingen mek.." en var kvar i kopplingsskivan.
Men kopplingskivan går inte få ut utan att flytta motorn lite. Finns inte en chans....
Hämtade ett spett och lade ann på någon mutter där kamrem går och bad grabben på 10 år trycka lite försiktigt
Detta gav mig ca 0,5 till ja jag höftar till 1,5 cm till. :P Då fick jag ut kopplingen.

Spelet innan mätte jag upp till 1,05
brickorna 3 st 2 st vardera på 0,35mm samt en på 0,4

Jag sparade 1 st 0,35
Sedan tog jag en tång och snurrade bort skruven som gick av från undersidan.
Därefter lite kopparpasta för att sätta fast brickan " ramlade de ur så lätt så borde det vara lögn i helvete att få de att sitta kvar utan vid montering"

Bad sedan grabben trycka lite med spettet för att flytta motorn.Och fick då skivan på plats igen.
Fick knacka lite /bända med en nyckel för att få bulten att greppa. Försökte vicka in skivan så långt som möjligt. Men fick aldrig bulten att ta..
Därför knack..

Tänkte på , jag öppnade upp vid höger framdäck och vek undan plastskyddet.
Bra att kunna greppa från den sidan också. Nästan nödvändigt i vissa fall.

Hade varit guld att kunna skruva fast skivan med en nyckel med spärrfunktion men den greppar helt enkelt inte.

Fick använda en fast nyckel med högre vinkel.

Bild

Sedan när skivan är fast så är det bara att ta bort de i mitt fall 2 återstående skruvarna. ( har givetvis skruvat upp dem lite) Tror nog det tog 30 minuter att få bort dem. Lagom snea då mothållet gjort sitt och mjölksyra i armarna.

Bilen iskall. gått på tomgång i 20 minuter..
Enda grejen som man är orolig för.
Kompressorn kan gå i 1 minut. sedan stannar den i typo 5-10 sekunder för att sedan sätta igång igen.
Har aldrig tänkt tanken /sett detta tidigare. är detta normalt?

Iaf
Mina fem cent.
Köp nycklar med spärrfunktion
8 mm samt jag köpte även en med 10 mm. Finns andra skruv/bult som 10 mm används med fördel till.
Spett
Vinklad 10 nyckel enligt bild.
Man behöver 5 st skruv M5
* 3 st 25-26 mm
* 2 st borde räcka med 20 mm för mothållet vid lossning ( dessa kasseras sedan)
kopparpasta

Kostnad biltema
Skruv m5 40mm 25 kr artnr: 19785
blocknyckel med spärr funktion nr 8 70 kr artnr:71250
blocknyckelmed spärr funktion nr 10 90 kr artnr: 71252
bladmått 30 kr artnr: 16851
glömde kopparpasta.. men på biltema 30 kr
kopparpasta mekonomen 80 kr.. :-)-)

Sedan skäms jag inte för..mekanikerhandske 20 kr artnr :382920
Vissa moment tär på knogarna. dessa förb.. skruvar bra skydd. bra känsla i dessa handskar dessutom

Stort tack för guide ovan.
Det som dock skall nämnas igen.. trångt som satan.

Detta moment tog ca 5 h inc lunch
nästa gör jag på 1-2 timmar.. tror jag. :wink:

Fick ett pris för detta på 2000 kr + påfylling av kylmedia viket i staden kostar 800 kr.
v70 00 gick inte shimsa på plats.därav ny media
Gick o går och tidsmässigt kanske inte e samma sak.
Hann precis till systemet för att köpa ett par fredags öl.. in i frysen en 40 minuter....
:D Så nöjd..

Har nu fått mod till mig att byta tändstift.. :D köpte på mekonomen idag..
O detta är en trådkapning utan dess like.
Men på biltema så har de två klasser i pris 30 kr samt 100
på mekonomen 66 kr till 172 för budget. (faktiskt 62 kr 66 kr 72 kr 172kr

Inte för att man är smålänning.. men är biltemas budget usla? iom priset?

Återigen.. Stort tack för guiden.
klarar en klåpare som jag detta så har jag stort förtroendeför er andra.

Även tacksam för feedback på mina funderingar frågor.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]