Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Av någon anledning så har jag numera ett sämre ljud i bilen. Känns som om basen försvunnit. Bilen är en 2010 xc60. Har kollat slutsteget under passagerarstolen och alla kablar verkar vara kopplade korrekt. Förslag?
Jag antar att du kollat EQ:n och BAS justeringen i menyn!! Skulle tro det är där problemet ligger om det är från alla högtalare som det inte kommer bas ifrån...

Med vänlig hälsning
Per
HiTek skrev:Har du testat med att återställa ljudinställningar i menyn? Så du kan börja om från scratch och se om det hjälper
Jag har testat det ja.
Alltså jag tror att det är ett hårdvarufel. Men kan inte komma på vad felet är.
Du har ju två högtalarelement i varje dörr, en diskant och en midbas/mellanregister. I framdörren sitter diskanten uppe vid a-stolpen och midbasen nere i dörren. Har midbasen slutat spela helt eller försämrats i någon av dörrarna eller är det lika dåligt i alla fyra dörrar?
Om det är lika illa hos alla fyra är det troligen något med slutsteg eller huvudenhet. Om några av högtalarna låter klent kan det vara kabel eller element.
Man skulle också kunna misstänka fas-fel (vänt på plus och minus på en högtalare) men det kräver att någon varit och pillat med kablarna?
bjornw skrev:Du har ju två högtalarelement i varje dörr, en diskant och en midbas/mellanregister. I framdörren sitter diskanten uppe vid a-stolpen och midbasen nere i dörren. Har midbasen slutat spela helt eller försämrats i någon av dörrarna eller är det lika dåligt i alla fyra dörrar?
Om det är lika illa hos alla fyra är det troligen något med slutsteg eller huvudenhet. Om några av högtalarna låter klent kan det vara kabel eller element.
Man skulle också kunna misstänka fas-fel (vänt på plus och minus på en högtalare) men det kräver att någon varit och pillat med kablarna?
Högtalarna i bakdörrarna tycker jag låter dåligt och klent. Osäker på om de har gjort det jämt. Jag har alltså ingen bashögtalare någonstans?
Om du har en sub ligger den i bagaget längst fram under golvluckan.
Nu vet jag inte vad du har för bil men på senare tid har subben inte gått att kombinera med HP stereon.
Om du har dubb sitter den där MartinS säger, en svart plastlåda i lite lustig form.

Fram i instrumentbrädan sitter en centerhögtalare om man har premium-systemet.

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte

Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]