Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toffo
Hej på er,
Första inlägget på detta forum som verkar vara det ultimata för en Svensk volvoägare, speciellt ny sådan :) Min flickvän och jag har nyss förvärvat en fin 850 T5, men som givetvis har sina fel lite här och där. För att förtydliga, har ingen aning så sett hur man läser av modellbeteckningar osv, men det är en kombimodell 855, T5, turbo och vi har givetvis AC i kärran.

Till att börja med så har vi upptäckt att det är en spricka i kylaren nere vid röret där turbon tydligen ska ha sin kylarslang. Har varit hos en som tittade på felet och sa att det förmodligen är ganska svårt att svetsa/löda utan rekommenderade kylarcement vilket vi känner är lite "sådär". Det finns ju de som haft "tur" och lyckats med att använda det, medan andra fått klumpar och sabbat motor m.m. Känns som om vi skulle tillhöra den senare kategorin där, bara för att. :roll:

Så vi tittade på vad en ny kylare skulle kosta och fann att Skruvat hade en inte alltför dyr ersättare,
http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P10937.aspx

Han vi var hos med bilen tyckte att kylarcement var bäst, men om vi fick tag på en kylare så kunde vi ordna med det också. Så det känns väl som en bra lösning, eller? "Problemet" är så litet som att vi måste fylla på glykol cirkus var tredje vecka. Lite oftare än vad man kanske ska behöva ;)

Tittar man på kylarslangar så går vi däremot bet, vi hittar bara "övre" och "undre" slangar hos Biltema, Skruvat, SC Styling. Det finns ju fler slangar än så, men vad heter dem och vart hittar man dem? Artikelnummer/namn/butik?

Sen har vi lite felkoder som är urlästa via "OBD2" jacket, som när man läser runt tydligen inte är OBD2 utan OBD1 osv. Hur som helst, jag har en läsare som kan läsa ur koder ut jacket och det vi fått ut är följande;

P0133 ($17) - O2 Sensor Circuit Slow Response Bank 1 Sensor 1
Skitig syresensor i katalysatorn?

P0137 ($17) - O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 2
Dålig kontakt?

P0141 ($17) - O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 2
Ingen aning!

P0172 ($17) - System Too Rich Bank 1
Får vi in för mycket bränsle i motorn?

P0422 ($17) - Main Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1
Hör detta ihop med felen för O2 sensor?

Sen fick vi även fram
P0730 ($1F) - Incorrect Gear Ratio
Detta känns lite mer.. oroande.. Är det något fel med växellådan möjligen? Eller något annat allvarligt?
Några tips på vad man kan göra/kolla?

Är det värt att lägga pengar på en ny kylare om växellådan kanske lägger av snart?

Hoppas på svar snart :) Ni får jättegärna svara om ni har idéer om så lite som en av sakerna jag tar upp. All hjälp uppskattas!

// Chris
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, börja med att radera koderna, kör en sväng och se om nån kommer tillbaka. Då vet du om det är nånting bilen klagar på nu,och inte för fem år sedan.
Det är ju förstås smart! Någonting jag tänkt på; ger diagnossystemet som finns i motorutrymmet (knapp+led) samma felkoder, visserligen med andra siffror, som "OBD" systemet inne i bilen som man läser av med digitalt verktyg?

I manualen till mitt digitala verktyg så står det att man nollställer koderna på "egen risk", för att annat möjligen kan nollställas samtidigt. Som "Freeze frames" och annat.

För om jag nollställer i motorutrymmet, och om de båda ger ut samma felkoder, så borde båda två bli nollställda. Korrekt? Man kan väl tolka det såhär också, "räcker" det med att jag läser av via "OBD" kontakten eller kan jag få andra felkoder i motorutrymmets diagnossystem?
Volvo-koderna är dom samma oavsett om man har diagnosen under huven eller ett OBDII uttag(96-). Enda gångerna man får skumma rapporter är om man använder tredjeparts "universal" felkodsläsare, då får man ut koderna i standard OBDII-format, vilket är lite smådrygt om man inte kan översätta dom korrekt.

Om det är en -94a du har så ska du inte ha något OBDII uttag överhuvudtaget inne bilen(det kom först -96), utan bara blinkdosan under huven. Det finns ingen modell som har både OBDII inne i bilen och blinkdosa under huven mig veterligen.
Men OM du mot ALL förmodan har någon superskum bil med både OBDII och blinkdosa, så läses (motor)koderna ut ur OBDII-uttaget med en hemmabyggd läsare, som fungerar exakt likadant som den under huven.

För övrigt lagras koderna i styrboxen, så det spelar ingen roll hur man läser ur och nollar dom, dom blir nollade "överallt" så att säga.

Kylarcement är bara dumt, mycket bättre att skaffa ny kylare istället så slipper man ev. komplikationer.
Sist jag kollade, visserligen på min V70 men bör vara samma, så tar turbon vattnet ifrån motorblocket, via vattenrören, inte från kylaren.
Det är inte så att du blandar ihop slangarna med oljekylarslangarna? Oljekylaren är nämnligen inbyggd i kylaren.
Om jag inte minns helt galet så ska det vara 2 kylarslangar, 2 oljeslangar, och en liten tunn kylarslang anslutet i kylaren.
Har nollställt koderna, får inte fram något efter det. Inte än åtminstone :) Det verkade dock inte som att det nollställdes i OBD2 uttaget när jag nollställde det i motorutrymmet, så jag nollställde på båda ställena och nu finns det åtminstone inga felkoder. Så om det är aktuella fel så kommer väl koderna tillbaka snart?!

Lucif3r
Det verkar ju lite konstigt att det inte ska finnas ett OBD uttag inne i bilen, då det faktiskt gör det. Vill du kan jag ta bild på uttaget ;) Jag får ju dessutom svar från kontakten med min kodläsare, och det är inget hemmabygge utan ett riktigt OBD2/EOBD verktyg. Visserligen billigt sådant, men det får ju ut koder :)

Liten bild på rackaren..
Bild

Enligt fordonsregistret..
Kod: Markera allt
Fabrikat: VOLVO 855-572 TURBO
Färg: MGRÅ
Fordonsår: 1994

...
I trafik första gången i Sverige: 1999-11-05
I trafik första gången i utlandet: 1994-05-05
Det är visserligen en tyskimporterad bil, men jag har läst på andra forum och sett på Youtube från -94or som faktiskt har OBD uttaget. Tydligen har det funnits på någon -93a också..

Så att det inte finns, det stämmer inte. Däremot vart det standard från -96

Ja kylarcement känns helt fel, skönt att vi har ännu en på den sidan ;) Ah det kan mycket väl stämma, det var "mecken" vi var hos som sa att det var en slang till turbon. Men en uppdatering om kylaren!

Vi har köpt en ny kylare, eller beställt, idag som kommer om ett par dagar och vi har även fått tag på en verkstad som byter ut kylaren på 1-1,5 timme för cirkus samma pris som själva kylaren. Så det blir till att de får byta kylaren, så får vi även garanti på att det blir bra gjort :) Förhoppningsvis, men det tror jag :)
obdii.jpg
obdii.jpg (109.48 KiB) Visad 442 gånger
Tog mig an en liten fotosession idag när jag gick till bilen. Vart bland annat en liten bild på OBDII uttaget, det ser väl rätt ut? Plus att mitt verktyg kan kommunicera med systemet. Har ju även blinkdosan ute i motorutrymmet också, men tog ingen bild på den.

Jag nollade ju felkoderna och ingenting har kommit tillbaka på de 10 mil vi åkt hittills. Än så länge verkar det ju lovande :)

Vidare har jag stört mig lite på att huv-vajern har lossnat från sitt handtag. Det går absolut inte att "få fram" vajern längre fram.. så vad kan vara fel? Går det att ordna på något sätt? För som det är nu med en träkloss, det kan inte min tjej använda för att öppna huven. Plus att jag helt enkelt inte gillar att den inte sitter där den ska :P Så går det att fixa eller måste man köpa en ny vajer? Den verkar ju hel i övrigt.
huvwire.jpg
huvwire.jpg (107.3 KiB) Visad 440 gånger

Kylaren ska bytas ut nu i veckan på verkstad, lite skönt. Slangarna/anslutningarna verkar inte må alltför bra heller så det kan absolut behöva fräschas upp. Men vi har lyst lite i motorutrymmet och sett att det är ganska blött/kladdigt bakom motorn på vänster sida både på och vid sidan om luftslangen som är kopplad till luftfiltret uppe vid batteriet. Kan det tyda på något läckage, eller "ska" det bli så?

En slang som går från motorblocket, ganska mjuk sådan och lite skumgummi liknande är det hål i och den verkar klämd, förmodligen av något tångverktyg eller liknande. Denna slang förmodar jag inte går någon vätska i eftersom den går ner och in i ovannämnd luftslang. Är det något som man bör byta ut kanske? Visserligen är den ju trasig, så man bör väl byta ut den, men vad gör den för något? Någon som vet?
Väldigt märklig bil det där :) Uttaget sitter precis där det ska på 850 96-...

Ang. slangarna, det är svårt att säga utan bild, men min spontana tanke är vevhusventen. Det går en "skumgummiklädd" slang ifrån oljefällan(som sitter under insuget) längst med motorn, som ansluts i luftslangen strax före turbon.
Denna anordning är ju då till för att ventilera vevhuset, och när den börjar bli täppt(vilket den blir med tiden) så åker det olja i dom där slangarna.
Sök lite på forumet om vevhusventilation så kommer du få mer information än du behöver :P Men täppt vevhusvent = inte nyttigt för 5 öre.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]