Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
jag kan bara instämma med reklamen, styrningen hos FM är precis, stabil och smidig.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Volvo har väl aldrig varit varken precis eller stabil i sitt uppträdande efter väg!! Vingliga sladdertackor! Dock kan jag tänka mej att nya FH med individuell framvagn är ett jäkla lyft!!

//David
Användarvisningsbild
av milktrucker
Volvo FH och FM är "samma" lastbil i chassiet, det som skiljer är 1 trappsteg, som FH har mer än FM. Alltså blir hytten på FM ca 30 cm lägre, annars är de lika.
FM är min personliga favorit när man har många stopp, det flyter smidigare när man slipper klättra, samtidigt som antalet trappsteg blir jämnt med planerat antal kliv, svårt att förklara, men med FH kommer du ner med "fel" fot.

Kör sedan igår nyaste FM 460 6x2, den på filmen är den gamla modellen, och styrningen är modifierad så man känner knappt att man vrider på ratten, vrider man till allt man har så fortsätter ratten svänga ännu mer. Väldigt konstig känsla i de nya.
Känns bekvämt vid rangering med man får mindre körkänsla.

Volvo har väl aldrig varit varken precis eller stabil i sitt uppträdande efter väg!! Vingliga sladdertackor! Dock kan jag tänka mej att nya FH med individuell framvagn är ett jäkla lyft!!
Ja volvos dragbilar(2-axlad)+trailer blir slingriga när de lastas till max, då ålar sig ekipaget åt sidorna
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Även jämnlastchassina är riktigt slingriga. Då är faktiskt Scania mycket bättre! Vidare ska ju även MAN och DAF tydligen gå ruggigt bra efter vägen, har dock aldrig provat någon av de två!

//David, som till vardags sitter i en FH!
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
En Scanias V8 sång kan få vem som helst att njuta!
Malmbergs Åkeri från Gotland 8)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Gotlandsbästa skrev:En Scanias V8 sång kan få vem som helst att njuta!
håller inte med dig....
gillar ljudet när man varvar en volvo D13 från start när det vrölar
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Gotlandsbästa skrev:En Scanias V8 sång kan få vem som helst att njuta!

Kan inte göra annat än hålla med!! Fast en T143 500 är ännu mer njutning!!

Milktrucker>> Menar du den hysteriskt vrålande viscofläkten som får en gammal 240 låta som en lätt sommarbris? ;-)

//David
av studenten
Hej! Jag är student på Chalmers som just nu utvecklar och förbättrar interiörljuset i lastbilshytten på uppdrag från Volvo som kandidatarbete. Jag behöver därför hjälp av lastbilschaufförer framförallt inom fjärrtransport. Har ni tid och lust får ni gärna svara på min enkät som jag länkar nedan. Tack på förhand!

https://forms.office.com/e/FqNKjC3iKK
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)