Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har bytt bränslepump på min röda 745 1992. :D Den typ som bara har en större pump i tanken och ingen pump under bilen.
Själva pumpbytet har gått bra även på denna 740. men visst finner man en massa skit och rost i slangklämmor mm vid tankarmaturens lock.

På denna modell så är det en specialkoppling i tankarmaturens lock för utgående bränslet. En typ av snabbkoppling i gummi. Tror att 850 har en liknande koppling? Men då allt var fastrostat och tipsen mycket få om hur denna koppling skulle lossas. Av våldet i verktygen så ramlade en mindre plastring inne i kopplingen sönder i bitar vid demonteringen. Själva gummitätningen såg ok ut och jag har nu spänt fast kopplingen för att den inte ska lossna av trycket.

Bilen startar fint med nya pumpen men den läcker/droppar bensin i denna specialkoppling med en 90 graders vinkel för slangen :shock: . ja slangen är inget man lossar utan den sitter fastpressad i vinkeln och är gängad en par decimeter framåt i bilen som en bromsslang. Ser rysligt rostigt och trångt ut i skarven för byta av hela slangbiten...

Går det att skarva slangen och trä på en bensinslang på det metallrör som snabbkopplingen ska träs på?
Inne i tankarmaturen så är ju pumpen kopplad till en slang med vanliga slangklämmor på. Så slang borde ju palla för trycket?
Finns det starkare bensinslang som man kan använda?
Går det att skarva den befintliga slangen med rör och få det tätt?
Behövs kanske en vinkel för slangen?

Någon borde ha råkat ut för samma problem med dessa dåliga snabbkopplingar.
Ytterligare ett alternativ finns, nämligen att ta kopplingen, slangen och eventuellt resten fram till filtret från en sen 940 (typ 95–). Den är likadan på sena 940 som på din bil. (Däremot inte på tidiga 940.)

Om du ska byta till en liknande koppling: Man lossar kopplingen genom att dra ytterhöljet uppåt – behövs det får man samtidigt bryta lite försiktigt underifrån och vrida lite åt sidorna. För mig har de inte krånglat, men lite försiktigt tålamod behövs.
Tack för tipset!

Hade kanske nog tänkt mig något enklare lösning. Bara att hitta en 940 från 95 och nyare som har en hel slang och koppling ser jag som ett problem. Hittar jag någon sådan på skroten så står/ligger den säkert på marken långt in på skrotgården :???: .

Att skarva den hårda plastslangen som jag tänkte, kan bli svårt att få in ett rör i och få tätt.

Min olust mot 740 stiger nu igen. Varför göra konstruktionen så förbaskat svårlagad??
Jo därför man ska lämna in på verkstad och få halva bilen utbytt :shock: .
Har kollat i själva snabbkopplingen och hittat felet till läckaget. Det är inte bara låsringen som gått sönder, utan även de 2 gröna O-ringarna inne i kopplingen. Den har brustit så den är av. Därför sipprar bensinen förbi. Skulle kanske hjälpa att byta o-ringarna? Men låsningen blir ett fortsatt problem.

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]