- sön 06 jul 2014, 09:50
Hjälper svärmor med hennes 1995 års 945:a. I Torsdags tjuvstannade bilen, och lite olika lampor började tändas. Hon startade om bilen och då lyser ABS-lampan ibland. Det var kraftigt regn i Torsdags, så min första tanke var att något relä, eller kontakt började dumma sig p.g.a fukt.
Igår provkörde och felsökte jag bilen med följande resultat:
När den står på tomgång lyser inte ABS lampan, men remskivan till generatorn blir väldigt varm direkt. Remskivan är även blankpolerad invändigt och remmen bottnar nästan. När man varvar på bilen lite så slirar den högljutt. ABS lampan börjar tändas när man varvar bilen lite.
Kan det vara så att ABSen ballar ur när den inte får tillräcklig spänning? Laddningslampan lyser inte, har dock inte mätt laddspänningen då jag inte haft tillgång till bilen vid mitt garage än.
Några idéer om vart jag ska börja felsöka? Kolen i generatorn? Ny rem?
Tacksam för svar! :)
Igår provkörde och felsökte jag bilen med följande resultat:
När den står på tomgång lyser inte ABS lampan, men remskivan till generatorn blir väldigt varm direkt. Remskivan är även blankpolerad invändigt och remmen bottnar nästan. När man varvar på bilen lite så slirar den högljutt. ABS lampan börjar tändas när man varvar bilen lite.
Kan det vara så att ABSen ballar ur när den inte får tillräcklig spänning? Laddningslampan lyser inte, har dock inte mätt laddspänningen då jag inte haft tillgång till bilen vid mitt garage än.
Några idéer om vart jag ska börja felsöka? Kolen i generatorn? Ny rem?
Tacksam för svar! :)
- By Pwr4fun