Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har nyss köpt en v70 drive 2011 som har gått 11100 mil. Är väldigt nöjd med allt, bytte från s80 pga barnvagn som ska med... Damn vad man kan lasta :) men ja nu var det ju inte därför jag skriver.

Tycker den drar för mycket men är osäker på om det skavara så, så ni som kan er v70drive får gärna dela med er.
Jag har läst lite trådar men det är ju främst nyuttagna bilar som det nämns om och jag vet inte om det påverkar att den har gått 11000 mil.

Jag körde till köpenhamn (t/r) mycket farthållare i och då låg vi oftast på hastighet och dvs 120 sträckor ibland. Har 30 mil ner dit och hamnade på 0,62 tror jag.

Körde med a/c. Laddare till gps/ och mobil (om detta påverkar??). Har 16" däck om. Detta påverkar?!

Har även kört en del i stan men visst jag har inte lärt mig den helt men ligger på ,75 där ibland. ,8 om jag axar på 2:an en del .

En annan småvägssträcka mesta 90 sträckor låg jag på 0,6 på 13 mil.

Är detta normalt?
Om inte vad kan det då va?

Kör jag fel? Försöker följa drive växlingar (indikatorn)

Tack :)
Vet inte vad Drive-beteckningen innebär men jag antar det är en liten motor och diesel av den låga förbrukningen att döma. Så, D3? Minsta jag hittade för 2011 års V70 iallafall. Vad jag vet är iallafall att joel80 har kört sin två år nyare V70 D3 på 0,5X någonting.

Kollade ni däcktrycket innan ni åkte? Ingen takbox på bilen? Miltalet borde väl inte göra någon skillnad på förbrukningen förutsatt bilen inte är helt eftersatt servicemässigt.

edit: läste just inlägget under mitt, nevermind vad jagskrev om D3 och sånt. 0,62 tycker jag låter bra på landsväg i en antagligen fullpackad bil. Att den däremot drog 0,6 på 90-väg får jag inte ihop om den drog 0,62 på landsväg inkl. 120-sträckor. Exakt samma omständigheter? dvs samma packning, AC på då också osv...
Senast redigerad av 2 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gång.
Rickard1980 skrev:Har nyss köpt en v70 drive 2011
Beror sig på vilken motor du har. Finns flera motorer som går under tilläggsnamnet "Drive". Min 2.5FT går under "Drive" om jag inte minns fel, den drar 0.8-0.9 vid snål körning och med bensin i tanken. Så om du har den är jag imponerad. :P
Vad anser du att den skulle förbrukat?
Siffrorna tillverkaren anger är rena rama fantasifostren med tejpade dörrskarvar, AC avstängd och en massa annat som inte har med verkligheten att göra. Förbrukningen brukar öka ganska drastiskt när man kör över 90 - 100 Km/tim så har du legat i 120 långa sträckor så drar det ofta rejält med soppa. Nu tror jag i och för sig inte att en diesel är lika känslig för detta som en bensindriven bil, men ändå. Många tror att farthållaren spara bränsle. Så är det inte alltid. Farthållaren är nämligen korkad. Den ger gas vid fel tillfällen, till exempel i motlut. Vill man köra snålt så måste man planera körningen och utnyttja höjdskillnaderna.
Bilen misstänker jag är en 109hk DRIVe, första utgåvan? Tyvärr är den inte alls lika snål i verkligheten som på papperat. Det GÅR att köra den snålt, men då får du hålla dig under 90 km/h. Över detta får den lilla motorn jobba för hårt.
Min far har en V70 D3 (163hk) -11 manuell som jag har till låns just nu då jag är billös.

Den kör han på ca 0.53-0.56 någonstans blandad körning men mest landsväg. Jag ligger på ca 0.58-0.61 med samma bil.
Tack för svaren

Borde kanske varit tydligare 1,6 D drive sorry :)

Jag hade nog velat komma ner på typ 0,55 då hade jag varit nöjd tror jag. Jag vet ju självkoart att v70 är en stor bil och jag vet att det på papper skiljer helt klart. Egentligen konstigt att man tillåter den typen av "marknadsföring" men men detta hör ju hemma i en annan tråd.

Jo helt klart tickar det på när man kommer upp i 120 det förstår jag också. Tycker dock inte att det känns som motorn jobbar på såå hårt ändå. Ligger på låga varv och så nog för att det inte alltid indikerar hur bilen får jobba men men...

Jag är ju nöjd med bilen helt klart och jag är inte heller van med att köra den eller en dieselbil för den delen men jag hade nog gärna sett lite mindre förbrukning.

Berätta lite mer om utnyttja höjdskillnader? Menar du då gasa på i backar för att vinna energi i motlut? Detta förutsätter att man inte ligger på hastighet? Förstod jag det rätt? Alternativt frikoppla och rulla då men ja...
Att frikoppla och rulla kräver drivmedel för att hålla motorn igång. Att motorbromsa kräver inget, för då stängs insprutningen av.

Visst är det så att det är billigare att låta farten sjunka i uppförsbackarna och låta bilen skena på nerför, men det förutsätter oftast att man både skiter i hastighetsbegränsningarna och att man är någorlunda ensam på vägen. Har man någon bakom sig får man snart ett välförtjänt nackskott, ifall han råkar ha tillgång till bössa...
Å andra sidan är det en fördel att hålla jämn fart på jämnt underlag, och farthållaren är ju helt outtröttlig på det, jämfört med en normal förare, som ofta ligger och jojoar upp och ner lite grand. En del rätt mycket.
Planering är den största faktorn. Om du aldrig bromsar annat än när du ska stanna helt spar du mycket. Den som kör ikapp en lastbil och sen måste bromsa, trots att han sett att lastbilen är där och att det inte går att köra om i en hel kilometer i förväg, han tappar mycket i onödan. Har du ingen bil bakom kan du släppa gasen en halv kilometer före en cirkulationsplats på en landsväg, och så rinner du igenom utan att bromsa alls. Under motorbromsningen fram till rondellen förbrukas ingenting.
Växla upp så tidigt som möjligt och tro inte på de som säger att det går billigare om du gasar hårdare och växlar så sent att du kan hoppa över växlar. Det gäller att hålla nere varvtalet, så växlarna ska läggas i pjopp-pjopp-pjopp under accelerationen. Hade inte det varit sant hade inte tillverkarna lagt ner miljoner på att utveckla nioväxlade automatlådor.

Luftmotståndet har större betydelse än många tror. Låt oss göra en enkel huvudräkning, utan att ha tillgång till exakta data för bilen.
Att köra i 80 km/h tar ca 5 hk för att övervinna rullmotståndet och kanske 10 hk för luftmotståndet. Ökar vi då till 120 km/h får vi istället ett sammanlagt effektbehov på 42 hk. Att en ökning från 15 till 42 hk i effektuttag kräver mer bränsle är inte så konstigt.
För att kolla om uträkningen är någorlunda rimlig kan vi se att om farten ökar till 200 km/h skulle det då krävas ungefär 170 hk för att hålla farten uppe, och det är ju i alla fall i närheten av vad vi förväntar oss i verkligheten.

Nu har jag inte räknat med extra effektuttag för att hålla igång det elektriska, styrservo, AC osv., men det spelar ingen roll. Det är förhållandet mellan hastigheterna som är det intressanta.
Rickard1980 skrev:Tack för svaren

Borde kanske varit tydligare 1,6 D drive sorry :)

Jag hade nog velat komma ner på typ 0,55 då hade jag varit nöjd tror jag. Jag vet ju självkoart att v70 är en stor bil och jag vet att det på papper skiljer helt klart. Egentligen konstigt att man tillåter den typen av "marknadsföring" men men detta hör ju hemma i en annan tråd.

Jo helt klart tickar det på när man kommer upp i 120 det förstår jag också. Tycker dock inte att det känns som motorn jobbar på såå hårt ändå. Ligger på låga varv och så nog för att det inte alltid indikerar hur bilen får jobba men men...

Jag är ju nöjd med bilen helt klart och jag är inte heller van med att köra den eller en dieselbil för den delen men jag hade nog gärna sett lite mindre förbrukning.

Berätta lite mer om utnyttja höjdskillnader? Menar du då gasa på i backar för att vinna energi i motlut? Detta förutsätter att man inte ligger på hastighet? Förstod jag det rätt? Alternativt frikoppla och rulla då men ja...

0,62 el 0,55 spelar ju inge roll ur ekonomisk synpunkt, även om du så kör 5000mil/år är diffen i bränslekostnad försumbar ( runt 400sek/mån orkar inte räkna nu )
Rickard1980 skrev:Tack för svaren

Vet inte riktigt när färddatorn fick så man kan se senaste 10 staplarna (välj 1km eller 10 km per stapel) för förbrukning, men då ser man rätt enkelt vad som händer (framförallt när man kör 10km staplar). Min d6:a går från typ 0,6 till 0,8 från 105 km/h till 125km/h (nu väger den 2200 kg när vi är ute och åker, men i alla fall). Det är ju en laddhybrid och enligt manualen får man inte köra fortare än 80km/h om man skall komma någonstans på batteriet så jag gissar att detsamma egentligen gäller dieselmotorn också.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]