Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av daSea
Ok. 8,5" breda fälgar med ET 50 ger 156,25 mm... alltså 1,25 mm mer än Artio som ger 155 mm. Har det funkat för dig borde det funka på min med. Och du hade inga utslagsbegränsare monterade på din? Sitter standard på alla bilar som levererats med 235 eller bredare däck från fabrik... Volvo tar 800-900 kr för sina. Annars kan man köpa styrstopp på skruvat.se för 56 kr st eller likadana på Mekonomen för 137 kr st... blir ju billigare än Volvos i vilket fall.
Användarvisningsbild
av Brainy
För ett nu rätt så långt tag sedan när jag fortfarande hade garanti kvar på bilen, så började bilen "skrika" som en slirande rem vid mycket gas på låga varv, framför allt med ac'n igång.

Alla trådar här och mitt sunda förnuft pekade på remspännare/generatorrem.
Så jag bokade tid hos bilia i Västerås där jag köpte bilen och bad mekanikern att åka med mig så det inte skulle råda någon tvekan om vad jag menade för ljud. Han hörde det och skulle felsöka.
Efter en halv dag ringer dom upp och säger att jag kan hämta bilen.
Väl där så berättar dom för mig att det inte är något fel på bilen, den ska låta så. Jag ifrågasatte och då sa dom att dom felsökt remmen och spännaren och ljudet kommer inte därifrån utan bilen ska låta sådär.

Jo tjena tänkte jag men orkade inte tjaffsa då det bara var i vissa situationer som ljudet hördes och inte så högt.
Men sedan dess har det bara blivit värre och när jag i helgen satt med grabben i baksätet och frun körde så insåg jag att det hörs tydligt till baksätet trots att stereon är på och hon bara trycker på resume på farthållaren.

Så ny rem och spännare inhandlades och byttes ikväll. Nu är ljudet helt borta, går inte ens att provocera fram.

Funderar på att åka in till Bilia igen och säga att det är något fel på min bil, den låter inte illa längre som den ska göra :twisted:
Svarade i "Vad har du gjort för eran Volvo idag?"-tråden, men svarar väl här också.

Problem med remspännaren igen? Hade du inte samma problem 2012?

Edit:
Brainy, december 2012 skrev: Men faktum är att spännaren är bytt utan att det hjälpte. Efter att Bilia sa att det skulle låta så och vägrade åtgärda bilen så bytte jag spännaren på annan verkstad på eget initiativ och ptja... det lät redan när jag körde ifrån verkstaden så spännaren bör det verkligen inte vara.
Min slutar dock att låta med ac'n på off, men eftersom kompressorn är bytt, annan garantiåtgärd, men utan att ljudet försvunnit så trodde jag bara det var en belastningsfråga på remmen.
Har idag köpt ny spännare och rem idag. Enligt Volvo i Danmark finns det 2 varianter av spännaren, men min bil var för gammel til den hydrauliska. Går på motornummer, så tror endast at dom passer på nyare versioner av motorerne - Ska finnes en extra skruv til den hydrauliska.

Rem och spännare gick på 886 dKr med 20% rabat. :)

Mvh,
Kristian
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 59

https://www.youtube.com/watch?v=cFvc_tD6_z4 Bara […]

Avgassystem till volvo 940

Jag tänker köpa en "vanlig" 40[…]