Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toffo
Hej på er,
Har lite funderingar kring larmet som vi har i vår 855 T5 -94. Nu vet jag att jag kan ta bort handskfacket och se vilket larm vi faktiskt har, men jag vill ställa några frågor rent generellt och se om ni möjligen har något svar på dem innan ni/jag vet vad för larm det sitter i bilen. Det ska vara ett originallarm åtminstone.

1 - Fungerar larmdosa/remote för V70 (~-94-99?) till 855an eller är det helt olika system? Visst att jag inte får baklucke funktionen, men att själva lås/lås upp fungerar? Förmodligen inte va?

2 - Utan att veta vilket larm som sitter i, går det att koppla in notifiering till blinkers så man ser på håll om/vad som händer? Finns det kanske någon utgång på larmet för att koppla in till blinkers?

Är på jakt efter åtminstone en remote till, men kanske två så man har i backup. Det ska gå att programmera in upp till 4 st dosor till systemet har jag för mig att jag läst någonstans. Stämmer det? (igen, utan att veta vilket larm det sitter i bilen ;))

Så, utan att veta vilket larm, finns det någon möjlighet till ungefärliga svar? :)
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För det första, nej du kan itne ta bort handsfacket för att se vad du har för larm - larmet sitter i reläboxen, du blandar ihop det med bara fjärrstyrt clås.

1. Nej det fungerar inte. Helt olika system.

2. Du ska ha VGAII i din bil, och det blinkar med blinkerserna orginal. Då kan man ju fundera på om du verkligen har ett orginal larm? Det finns inget uttag på larmet för blinkers, det sköts via reläboxens kablar.

Carguards 950 fjärrisar fungerar till VGAII, ser likadana ut som orginaldosan fast med 4 knappar istället för 2.

Men har du inte orginal larm så är det omöjligt att svara på dina frågor utan att veta larmet.
av toffo
Grymma svar, tack! :)

Aha där ser man! Nej jag kollade på en video för 850 online där de visade vart "Remote receiver box" var placerad, men det kanske bara är mottagaren, sen skickar det vidare till själva larmet? Hur som helst.

Ska ta och titta i reläboxen under dagen om det hinns med, så kanske jag kan uppdatera med vilket larm det är. Men för mig så känns det ju som att det ska vara något original med tanke på att det står Volvo på fjärren. Visserligen kanske tillverkarna av larmen gör specifika fjärrar bara för att det ska vara "snyggt" för ägarna. Ingen aning :)
larmdosa.jpg
larmdosa.jpg (131.24 KiB) Visad 259 gånger
Kanske är någon kabel av eller klippt. Med tanke på att centrallåset och bagageluckan var "fixade" när vi tog över bilen. Du kunde inte låsa bagageluckan med fjärr eller förardörr. Däremot kunde du låsa upp och låsa alla dörrar via bagageluckan. Det var bara en enkel avklippt kabel som fixades, inget svårt med det men det kanske är "fixat" med blinkersen också. Får titta och se om jag hittar något fel vid reläboxen.
av toffo
Ah, nej det förstås. Det glömde jag säga! Tyskimporterad är den tydligen. Det är en -94, svenskreggad -99.

Tycker det är så konstigt, borde de inte vara väldigt lika, om man jämför med svenska, när den dessutom är tillverkad i Sverige? ? :-/ :D
Lite knasigt förstås :)

Ska ner och ta mig en titt i reläboxen nu, förhoppningsvis fixa armstödet i mitten bak samt kolla om turbo laddtrycksslangen är trasig som den tydligen kunde vara. Uppdaterar när/om jag hittar något spännande i reläboxen :)
av toffo
210211_relay.jpg
210211_relay.jpg (94.07 KiB) Visad 256 gånger
Här har vi 210-211 relät. Säger det någonting?

Tog även en bild på larmdioden, det är ju den som sitter fast i mitten av konsolen upptill under framrutan, inte liknande den avlånga "pinnen" med två lysdioder som Carguard 950 verkar ha. Vet inte vad jag vill komma fram till här, men så är det :)
larmdiod.jpg
larmdiod.jpg (44.27 KiB) Visad 249 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ok, ja du har ett orginal grejs iaf, det kan vi vara säkra på.
Det vi också kan vara säkra på är att du inte har en svensk modell av VGAII(dom reläna är svarta, och har en kontakt på ovansidan).

En snabb googling sa mig att det du har är det s.k. baslarmet, vilket i princip innebär att det är fjärrstyrt clås med startspärr du har(om jag läste rätt så här kl5 på morgonen :lol: )

Jag tror inte det finns några andra fjärrisar än orginal du kan använda.
Jag skulle nog faktiskt råda dig till att köpa ett VGAII larm. Då får du både ett riktigt larm och enklare att hitta nya fjärrisar(både nya och beggade).
Snittpriset på ett komplett VGAII(relä, 2 fjärrisar, huvlås, tuta och glaskross) brukar ligga på runt tusingen. Nöjer man sig med bara relä och glaskross(+2 fjärrisar) så kan man komma billigare undan, typ 7-800kr. Och det är ju "plug'n'play", bara byta ut relät, koppla in tuta och huvlås i dom fördragna kablarna, och montera glaskrossen där man vill ha den.
av toffo
Tack för svaret!

Vi har ju testat att öppna dörrar när det är pålarmat och det tjuter ganska så friskt ;) Så vi har både tuta för larmet, det sitter visserligen två i fronten, men vet inte om den ena bara är för larmet och den andra för tutan? Ingen aning om hur det faktiskt är draget.

Det finns ju inte glaskross vad jag vet, förmodligen inte eftersom om man kollar på VGAII så är det ju lilla pinnen med dioderna som är glaskross. Vill gärna inte plocka ett fönster bara för att kolla heller ;) hehe

Huvlås vet jag inte, men förmodligen har jag inte det.

Hmm.. Om det är plug'n'play.. Hur fungerar "relät" som har kontakten på ovansidan. Är det där man ska koppla in alla prytlar? Hur går det med dörrkontakterna, är det bara att leta upp och klippa kablarna till dem och koppla in på nya reläts kontakt då? Eller har man "tjuvat" in sig på kontakterna som styr innerbelysningen? Hur är det med Tutan, likadant?

Eftersom det redan sitter ett larm i, förutom att det kanske är lättare att hitta fjärrar plus att man får glaskross, finns det något som verkligen väger upp ett byte?

Det enda som jag egentligen vill är ju att få blinkersen att fungera igen. I övrigt så fungerar ju larmet.. vad jag vet :)
Jag uppskattar givetvis all hjälp och vill inte låta klagande, bara tankar så här innan man ger sig på något större.
av Nemesiz
toffo skrev:Tack för svaret!

Vi har ju testat att öppna dörrar när det är pålarmat och det tjuter ganska så friskt ;) Så vi har både tuta för larmet, det sitter visserligen två i fronten, men vet inte om den ena bara är för larmet och den andra för tutan? Ingen aning om hur det faktiskt är draget.

Det finns ju inte glaskross vad jag vet, förmodligen inte eftersom om man kollar på VGAII så är det ju lilla pinnen med dioderna som är glaskross. Vill gärna inte plocka ett fönster bara för att kolla heller ;) hehe

Huvlås vet jag inte, men förmodligen har jag inte det.

Hmm.. Om det är plug'n'play.. Hur fungerar "relät" som har kontakten på ovansidan. Är det där man ska koppla in alla prytlar? Hur går det med dörrkontakterna, är det bara att leta upp och klippa kablarna till dem och koppla in på nya reläts kontakt då? Eller har man "tjuvat" in sig på kontakterna som styr innerbelysningen? Hur är det med Tutan, likadant?

Eftersom det redan sitter ett larm i, förutom att det kanske är lättare att hitta fjärrar plus att man får glaskross, finns det något som verkligen väger upp ett byte?

Det enda som jag egentligen vill är ju att få blinkersen att fungera igen. I övrigt så fungerar ju larmet.. vad jag vet :)
Jag uppskattar givetvis all hjälp och vill inte låta klagande, bara tankar så här innan man ger sig på något större.

Tutan till larmet brukar sitta på torpedvägen precis vid bromsvätske behållaren. Huvlåsen kan du kolla om du har genom att kolla låsen på bilens vänstra sida och sitter de ett kontakt stycke där så finns larmet även där.

Glaskrossen är inget man behöver om man inte vill, larmet fungerar ju utan den. Du kan skaffa ett larm relä med kontakt på ovansidan och de är denna kontakten du kopplar in glaskrossen på.

Vad de gäller dörrar så är de inga problem, när du har stoppat in de svarta reläet med kontakt på fram sida så fixar bilens el kopplingarna alla anslutningarna åt dig.

Allt är fördraget och de beror bara på vilket relä du stoppar in så.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]