Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linusturbon
Hej.

Jag har en volvo 944-94 som abs lampan lyser på o absen inte funkar, felsökningen under huven funkar inte häller... några ideer?

MVH
av NilsO
Att lampan lyser och felkodsutläsningen inte funkar betyder att styrenheten (bakom panelen till vänster om förarens ben) inte får spänning, eller möjligen att den gått sönder. Eller för all del att den är urplockad eller att någon försökt trixa med lampan (om det är en ny bil för din del).

Att kolla säkringen (nr 24 på din bil) är första steget.

(Om du letar information på forum etc så tänk på att ABS på 940 skiljer sig lite mellan årsmodellerna. Det som gällde på -92, eller på 740, gäller inte nödvändigtvis på din bil.)
av Linusturbon
Den funkade när jag köpte bilen :D men slutade fungera förra veckan när jag va hos en polare bara sådär, (har kollat säkringen o bytt den(den var inte trasig) men bytte ändå o blev ingen skillnad)
av NilsO
Då borde ju alla delar finnas på plats. Det är ju en bra början :wink:

Kolla så det går att läsa ut felkoder från bränslesystemet och tändsystemet (så inte felkodsdosan bråkar).

Om det verkligen inte går att få något svar får man felsöka och försöka lista ut varför styrenheten inte vaknar. Kolla med en testlampa så det finns spänning på stift 1 på styrenhetens kontaktstycke när tändningen är på, och vid säkringen (24). Kolla jordpunkten (sitter ganska nära styrenheten), kan såklart ha rostat där eller liknande. Har du tillgång till en annan styrenhet kan du prova med den. Alla från årsmodell 93–98 ska passa på årsmodell 94, men kolla artikelnumret.

(Misstänker att folk kommer att föreslå att kontrollmäta eller byta givarna, men om inte styrenheten fungerar är det poänglöst.)

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]