NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nä det bör absolut gå att tillverka något för att täcka igen den där lilla ytan om man vet vad man gör (om man vill ha det reversibelt förstås). Jag kikade lite på möjligheterna förra året och det var inte helt lätt eftersom man vill ha det så tätt som möjligt av förklarliga skäl. Vet att folk tillverkat egna täckbrickor till hålen och varit nöjda men inte en enda har delat med sig av nån detaljbild på hur det såg ut trots att folk sade att de kunde betala bra för att få extra uppsättningar tillverkade (inkl jag själv).
Det som behöver vara tätt är väl skruvhålen? En gummibricka under en stor stålbricka med bult borde göra det jobbet bra.
Täcklisten kan man väl ta bort och täta hålet utifrån med en styv tejpbit/plastbit (för att få till toppytan grovt mot resten av listen) innan man lägger igen med glasfiberspackel underifrån, lister för bilar med rails borde ju vara desto vanligare på skroten om man inte vill sabba sina egna?

Ett annat sätt hade varit att göra två bitar av plast som passar hålet, den första med två försänkta skruvhål som tätar med en gummibit mot bilen, ovanför denna en till plastbit till som saknar hål och är så tjock att den precis når toppytan på originallisten - fästs mot den första med dubbelhäftande tejp, sedan folierar eller plastidippar man listen i avvikande färg om man inte redan har en bilfärg som kan matchas av tex folie, svart/silver/vit/röd?
Absolut, du är på helt rätt spår. Bilar med rails finns det gott om på skroten så där kan man för någon hundring experimentera fritt. Och har man som sagt tillgång och lusten och kunskapen att göra egna varianter så är det bara att köra, ingen rocket science direkt. :)
Vet "vi" att silvriga rails ær høgre æn svarta. (Sorry før bokstæverna, bilar i Norge) :wink:

Har inte hittat något læmpligt objekt att mæta på sedan jag såg att det kan vara så hær på sidan. Har spanat på en med silvriga vid ett rødljus och de ser høgre ut men de ser också likadana ut så jg misstæker att det ær en illusion.
Grillchips är vår säkra källa på detta! Fick det förklarat när vi tvättade bilarna häromveckan och ett snabbt ögonmått bekräftade.

Sedan dess har jag sneglat på andra V50 med silvriga och ja, nästan så att de är liiiite väl höga.
Tack! Ok, lite synd men det är ju kanske peanuts då jag bara använder takräcket 3v per år. Men annars kunde de gärna fått vara lite lägre, iaf med mina thule-räcken.

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]