Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dags att göra nått å sluta snacka verkar det ??:-/ nu har eccn börja strula vid lite varmare väder igår eftermiddag +20 la magnetkopplingen
av med att dra runt ac kompresson min nya fina kupe fläkt gick dock för fullt. sur som fan gick jag in å käka en stund drog sen igång bilen
efter det då funka det i 2-3 mil innan samma sak hände igen stängde av ecc lite sen funka det en stund till.
på kvällen när det mörknat lite svalare då verka det funka mycket längre iaf 10-12 mil sen ville jag åka hem så hur länge vet jag ej.
har märkt de sista två veckorna att det inte blir full kyla nån gång om jag inte drar på temp vredet ett hack från det blå läget
kupe fläkten saktar då ner då kan jag ibland komma ner till 4- 4.5 + förut kunde jag få samma temp vid +30
med full kyla på blå läget på temp vredet och full fläkt som det då blir det kan jag inte längre trots att det inte varigt så varmt på sista tiden.
har googla o sökt här hittat en hel del men som vanligt inte blivigt så mycke klokare för det.

en del bakgrund.
1mm spel i k- kopplingen har jag jämt haft när jag ägt bilen för mycket men det har funkat rätt ryckigt dock har sista dagarna fått för mig att den
slirar lite känns som den går in ngt mjukare trots det stora spelet.
kopplingen har gått av o på med lite korta intervall även när det var varmt på riktigt ca 6-10 sek i stöten men inget la av samma nu 6-10 sek.
en duktig kille här har sagt att vid 1mm spel kan det bli så här när kompressorn blir varm men varför inte tidigare när det var ännu varmare samma spel i magnet kopplingen då.
har fattat att kylmedlet går ner till en viss gräns innan det börjar strula (kompressor slutar dra) och att man kan få lägre temp med mindre fläkt om kylmedel fattas.
temp givar fläkten i brädan funkar håller kvar en bit dass papper.
har även hört nått pysande ljud när kompresson gått på de sista dagarna inte jämt men oftast.
in och ut rör från kylelementet kan fortfarande bli kalla med kondens droppar spisiellt om jag drar på vredet ett hack från det blå läget fläkten saktar in.
sen finns det ju givare både på lågtrycksidan vid topedväggen o högtryck sida framme vid höger framljus i motorrummet.
solsensor uppe på brädan o säkert fler grejor som jag inte vet.
det verkar bara vara de dyra firmorna här som kan se felkoder på ecc.
nu när det vart så här vet jag inte i vilken ordning ja ska dra upp o ner brallorna vart börja synpunkter?.
Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Lucifer nä det gör det ju inte men skulle ja va taskig skulle ja säga att det känns bättre iaf.

nu en uppdatering var ute o tog en sväng idag +30 igår+20.
det kylde bra idag kom faktiskt ner i +5 i luftblåset vredet på blå läget o full fläkt vet inte om det beror på att det är varmare idag men eft ca 3mil sluta kopplingen å dra kompressorn.
stängde av en stund då funka det bara i ca 2-3 km vart sur o svittig åkte hem o sura lite.
vid +20 som det var igår tog det lika lång tid innan kompressorn stanna men har för mig att jag aldrig kom ner till +5 som idag +30 ute.

åker jag en sväng i natt svalare vilket ja inte orkar misstänker jag att kompressorn går längre
som jag nämt ovan.

undrar var man ska börja kompresson eller nått annat?

Jag påbörjade min schimsning idag. Tyvärr köpte jag 40 mm långa skruvar, de går inte in då det är för trångt. Skulle kapa till men klämde tummen duktigt när jag höll på. Så är det när man jobbar på egen hand...

Ska skaffa 30 mm långa skruv i morgon. Fortsätter då, har hittills tagit ett gäng bilder så att man (förhoppningsvis) kan göra en guide när jag är klar.

Kan säga att det är lättast att komma åt framifrån, trodde man skulle komma åt den genom hjulhuset, men det är lättare framifrån.
erikn skrev:Jag påbörjade min schimsning idag. Tyvärr köpte jag 40 mm långa skruvar, de går inte in då det är för trångt. Skulle kapa till men klämde tummen duktigt när jag höll på. Så är det när man jobbar på egen hand...

Ska skaffa 30 mm långa skruv i morgon. Fortsätter då, har hittills tagit ett gäng bilder så att man (förhoppningsvis) kan göra en guide när jag är klar.

Kan säga att det är lättast att komma åt framifrån, trodde man skulle komma åt den genom hjulhuset, men det är lättare framifrån.
tackar för tipsen erikn jag lär nog blöda klämma mig jag med innan det är klart.
sitter torkfiltret i vägen när du jobbar fram i från?.

har du bilen på lyft jag får ligga på backen :cry: ?.

+1 för ovanstående! Fixa magnetkopplingen först.
Sen är det normalt att kyleffekten sjunker vid för stort pådrag på fläkten, samma princip som värme-elementet: typ 75% fläkt ger varmast luft. Samma sak med evaporatorn/förångaren (kylelementet), effekten tunnas liksom ut när luftflödet blir för stort.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]