Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Är det någon som vet hur man lossar täckplasten (ovanför torkarmotor mm) mellan vindruta och motor utan åverkan? Jag behöver komma åt under täckplasten men är rädd för att klipsen går sönder. Har försökt skruva på klipsen med- och moturs samt dra i täckplasten uppåt men klipsen verkar inte ge med sig med mindre än att de brister. Bilen i fråga är en V70 MY08.

Tacksam för svar med vägledning.
Skrev fel i föregående post. Täckplasten hålls på plats av en typ av plastnitar, inte klips som jag felaktigt skrev. Jag gissar att täckplasten skall dras rakt upp så att nitarna följer med med stor risk för åverkan på täckplasten. Någon som har tips på hur man går tillväga utan att skada täckplasten och nitar? Tacksam för all hjälp och tips.
Jag har inte tittat just på denna saken, men en del nitar har ett centrum som man kan trycka in med en liten mejsel. Då släpper niten så man kan dra ut den. Beroende på nit kan man sen antingen återställa den igen, eller så får man köpa nya nitar. Men det de håller på plats brukar klara sig.
Anders E, du ska ha ett stort tack för upplysningen. Hade ALDRIG listat ut det själv!!! Detta forum är fan i mig helt suveränt. Här får man svar på allt på nolltid!!! Trevlig helg!
Yaniz skrev:Anders E, du ska ha ett stort tack för upplysningen. Hade ALDRIG listat ut det själv!!! Detta forum är fan i mig helt suveränt. Här får man svar på allt på nolltid!!! Trevlig helg!

Varsågod, trevlig helg!

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]