Moderator: Moderatorer

Blev oljebyte på nya bilen idag :-) Nu blir det jobb i en månad sen är det stora planer för bilen! Vevhusventilationen ska bytas och rengöra allt som hör därtill. Och mycket annat!
Kompletterat min bilvårdsuppsättning med Orchard AutoCare samt påfyllning av lackskydd och fg500 som började sina lite. Leran hade jag i första hand tänkt använda till crossbussen då den verkligen behöver ordentligt med kärlek och bilvård :D

Bild
För ett nu rätt så långt tag sedan när jag fortfarande hade garanti kvar på bilen, så började bilen "skrika" som en slirande rem vid mycket gas på låga varv, framför allt med ac'n igång.

Alla trådar här och mitt sunda förnuft pekade på remspännare/generatorrem.
Så jag bokade tid hos bilia i Västerås där jag köpte bilen och bad mekanikern att åka med mig så det inte skulle råda någon tvekan om vad jag menade för ljud. Han hörde det och skulle felsöka.
Efter en halv dag ringer dom upp och säger att jag kan hämta bilen.
Väl där så berättar dom för mig att det inte är något fel på bilen, den ska låta så. Jag ifrågasatte och då sa dom att dom felsökt remmen och spännaren och ljudet kommer inte därifrån utan bilen ska låta sådär.

Jo tjena tänkte jag men orkade inte tjaffsa då det bara var i vissa situationer som ljudet hördes och inte så högt.
Men sedan dess har det bara blivit värre och när jag i helgen satt med grabben i baksätet och frun körde så insåg jag att det hörs tydligt till baksätet trots att stereon är på och hon bara trycker på resume på farthållaren.

Så ny rem och spännare inhandlades och byttes ikväll. Nu är ljudet helt borta, går inte ens att provocera fram.

Funderar på att åka in till Bilia igen och säga att det är något fel på min bil, den låter inte illa längre som den ska göra :twisted:
Brainy: Haha! Skönt att det löste sig, men trist att behöva lösa sådant själv. Tycker definitivt att du ska ratta förbi verkstaden igen, leta upp mekanikerna och peka med hela handen. Rätt ska vara rätt. :D
Användarvisningsbild
av sura56
Monterat LED-belysta instegslister (dålig mobilbild)

Bild
Idag har jag haft tid att tvätta bilen. Blev med Meguiar's Ultimate was & wax, ett riktigt bra shampo! (Har tidigare rengjort och vaxat bilen med produkter från Meguiar's). Invändig städ och klädseltvätt blev för någon vecka sen, så nu är kärran redo för kommande Europatripp 8)
Användarvisningsbild
av sura56
Xibbe skrev:
sura56 skrev:Monterat LED-belysta instegslister (dålig mobilbild)
Jäävlar vilken fin bil du har. Va vill du ha för den?
Du är välkommen att lägga ett bud på den.
Utvärderat V70 D2 PS efter semesterresan genom Europa. Hastig autobankörning och viss alpvägskörning också. Resulterat i förbrukning enl. Bifogad bild. Väldigt nöjd. Snitthastighet på över 100km/h på samtliga har jag för mig. Bild

Inga problem att marscha 150km/h men när man ska göra filbyte. Och behöver gasa så fattas det kraft. Annars är jag väldigt nöjd.
Användarvisningsbild
av xerent
Brainy skrev:så började bilen "skrika" som en slirande rem vid mycket gas på låga varv, framför allt med ac'n igång.
Igen? Hade du inte samma problem 2012?

Jag funderar på att boka en tid för byte av rem och spännare jag också, alternativt slå till på en T6 AWD istället och sälja vidare dieseln.
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 1912

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering