Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Bra att du listar upp exakt vad som hänt. Det gör det lättare att förstå affären.
"Inget intresse från hans sida så jag kände mig lite halvblåst, så jag pausa överföringen till hans kreditgivare."
Vilken bank har du? Berätta gärna för jag kommer aldrig släppa iväg en bil till någon som har den banken. Fick inte säljaren ett kvitto från din bank att överföringen gjorts? Hur kan en sådan backas i efterhand? Eller "lovade" du att göra inbetalningen bara?
en bg/pg-betalning ligger preliminärt fram till nästa bankdag om du gör inmatningen under eftermiddag/kväll, under den tiden är den bara bokad och det finns möjlighet att stoppa, pausa och ändra.
Vill minnas att både swedbank o nordea har det så
Användarvisningsbild
av milktrucker
men viktigast av allt!

VAD SKREVS I KONTRAKTET ????
Användarvisningsbild
av milktrucker
mhjelm skrev:Att han garanterande att allt på bilen skulle funka efter nollställning av felkoder pga strömlös.
är det allt?
stod väl något om pris, datum, vem som ska göra vad etc?
detaljera gärna, med tanke på att motparten tar till stridsyxan
Användarvisningsbild
av milktrucker
så det står alltså i kontraktet att säljarens ska låta avhjälpa fel på parkeringssensor samt ersätta dig med halva kostnaden för ny ruta?
Inget om datum för när det ska vara utfört?
inget om var eller av vem som ska avhjälpa felet??

Om inte så har han inte gjort något fel. Han har rätt att välja vem(vilken verkstad) som ska åtgärda parkeringssensorn, och när det ska göras.
Du skulle avtalat om ett senaste-datum med tillägg om vite eller att avtalet hävs.

i så fall har han inte gjort något fel enligt kontraktet. Det kan dock anses omoraliskt att inte avhjälpa felet skyndsamt, men det ändrar inget förrän om det drar ut länge på tiden.
Korten verkar ligga hos dig nu, dvs att det är ditt drag som återstår - betala.
av mhjelm
Då kan vi diskutera i all evighet då min namnteckning inte finns på kvittot samt att han inte har något kvitto. Bilen skulle även vara fullservad. Betvivlar att han följt allt som ska göras på servicen. Muntligt avtal gäller med.
Användarvisningsbild
av milktrucker
mhjelm skrev:Då kan vi diskutera i all evighet då min namnteckning inte finns på kvittot samt att han inte har något kvitto. Bilen skulle även vara fullservad. Betvivlar att han följt allt som ska göras på servicen. Muntligt avtal gäller med.
ja, men det är svårt att bevisa vad han sagt....
står det på papper så är det svårare att neka till vad som avtalats.

så bilen skulle även vara fullservad?
jag förstår att säljaren drar på allt det som ska göras; rutor, parkeringssensor, service. Något som bara ur plånbokens synvinkel kostar honom åtskilliga slantar, räcker 6000:-?
Det är sjävklart att säljaren letar efter billigaste alternativen, ge honom tid att leta efter ett billigare alternativ. Men försök avtala ett sista datum för när det ska vara utfört.

Sen borde du, mhjelm, lagt alla korten på bordet här från början, i stället får du det vinklat till att säljaren inte är rakryggad.
av mhjelm
Japp i annonsen stod det fullservad och även på plats var den fullservad på fast på icke aktoriserad verkstad. Kupéfiltret är från 100626. Klarar man inte av att byta det så kan man ju undra hur det är med resten :evil: . Bara 12 000 mila servicen kostar 6200:- på volvo. Så här blir svårt att hamna under 10.000:-

Tycker jag var väldigt klar från början, däremot tog han det väldigt lätt. Får ju inte mindre vatten på kvarnen.
av Mwi
mhjelm skrev:Då kan vi diskutera i all evighet då min namnteckning inte finns på kvittot samt att han inte har något kvitto. Bilen skulle även vara fullservad. Betvivlar att han följt allt som ska göras på servicen. Muntligt avtal gäller med.
Tycker det är ganska enkelt, han håller inte vad han har lovat. Informera honom om vad han har lovat, fixar han inte det be honom fara åt hel....vete och glöm bilen. Vill du ha bilen så pruta ordentligt, nuvarande ägare verkar ju ha lite ansträngd ekonomi så utnyttja det.

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]