Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kanats
Hej.
Jag har en -05 XC90 som larmet börjar gå av sig själv, började igår kväll då jag skulle sätta mig i bilen och köra iväg och såg i displayen "larm utlöst, kontrollera bil".
Min första tanke var väl att det är nån odåga som ryckt i dörrarn.
Kommer hem och larmar bilen, sen går jag ut på balkongen för att röka och står och tittar på bilen, och då börjar larmet gå igen.

Har testat att larma på bilen och stå utanför och väntat, och då drar larmet på efter 2-3 min av sig själv igen.
Verkar mycket märkligt, har kollat alla dörrar och allt, men hittar inga konstigheter.

Testade nu att kolla hur känsligt larmet är, så jag larmade och väntade 30 sek och började att gunga hela bilen kraftigt, samt även att dunka på glasen runt hela bilen utan att larmet reagerade.
Testade även att låta motorhuven vara öppen när jag larmat bilen och smällde igen den kraftig utan att den började låta.
Dock så funkade det när man larmat och låser upp dörren med nyckel, då tjöt det på dirr när dörren öppnats.
Har även testat och stängt av "rörelsedekarn" i bilen utan resultat
Ska inte larmet lösas ut när bilen sätts i gungning eller motorhuven smälls igen, så har iaf dom andra volvo jag haft gjort.

Så nu blir det till att manuellt låsa dörrarna för att inte aktivera larmet :(
Är det nån som har nån tips på vad det kan vara eller är det bara att åka ner till volvo för felsökning?
Nån som har pris på vad sånt kan gå på att fixa, för så här kan jag ju inte ha det. Grannarna kommer att döda mig snart
Användarvisningsbild
av wissel
För att få fram vilken sensor som inte mår bra så är det Vida som gäller.
Men ryck säkring 28 i Kupén så slipper grannarna sirenen men larmet funkar ändå.
Och Nej larmet skall inte aktiveras om du gungar på bilen, inte ens om du har Nivåsensor installerad (tillval).
Troligen batteriet i sirenen som har gått i pension....:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Jovisst är det enklare men räkna med att sirenen kostar dig runt 2,500 :- jooo det är sant...:-)
Oftast klarar man det utan programmering eljest kommer det väl till en Tusing eller så....:-)
Som hittat.....för verkstäderna och Sirentillverkarna....
av svda
Billigast att köpa hela Volvos larmsats från Skandix i Tyskland. Billigare än bara sirenen. Finns info om detta i andra trådar. Annars kan du Googla med Skandix sirene.
Användarvisningsbild
av Kanats
Fattar inget längre. Larmet sätter igång fast bilen inte ens är larmad. Går inte att stänga av eller göra. Men det funkar att starta bilen och köra fast larmet tjuter. Den visar inget i displayen heller och inga lampor som blinkar.
Jag är så galet populär bland mina grannar just nu. Men har tagit bort säkringen för larmsirenen så att det iaf blir tyst på gården inatt.

Hej Två frågor: 1) Någon som […]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]