Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#877311
Hej alla glada!

Har råkat ut för samma sorts motorras som många andra här på forumet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89211

Fritt fram att slå ihop trådarna om någon moderator vill hålla ihop ämnet. Det som skiljer mitt problem från de andra trådarna, och som gör att jag får svårt att pussla ihop allting med goodwill hit och dit, vem som är ansvarig etc, är att motorn i min bil verkar vara lika vanlig som flygande åsnor.

Bakgrund: För två ca veckor sedan brast multiremmen och trasslade in sig i kamremmen, med motorhaveri som följd. Hur allvarligt vågade de på verkstaden inte svara på. 5 kkr vill de ha för att demontera motorn och avgöra om det bara är topplocket och ventilerna som behöver bytas ut eller om det är så att kolvarna också fått sig en kyss. Skulle det visa sig att det var det senare, så vore det billigare att få hela motorn utbytt, om jag uppfattade mekanikern rätt. (Bara arbetskostnaderna skulle isf landa på 14 kkr blev jag informerad om) Han nämnde också att han kikat runt efter liknande motorer och inte hittat något som de ens hade kunnat ersätta min med. Av ren nyfikenhet började jag leta runt efter likvärdiga begagnade bilar, men utan framgång. Det finns en handfull 2.0F, men de 2.5FT jag hittar är alla med automatlåda i, min är manuell.

I trådarna jag länkade till ovan finns några fall av ägare som råkat ut för samma problem och fått sina bilar servade och betalade av Volvo som någon form good-will - en gest som ingen riktigt verkar kunnat lista ut orsaken till. Den röda tråden jag tycker mig se är att Volvo stått för kostnaderna när AC:n skurit och orsakat motorraset. Dessa fall verkar dock ha ägt rum runt 2011-2012 - oklart hur pass relevant det är 3-4 år senare. I de fall där AC:n skurit ska tydligen visslande missljud från motorhuset ha uppkommit, något som jag också började lägga märke till för ungefär vecka innan motorn klappade ihop, vilket ökar mina misstankar om orsaken till varför multiremmen brast. Dock högst oklart om missljudet berodde på AC:n. Jag har dessutom har ingen aning om detta problemet och Volvos tidigare good-will bara gäller diesel och enkla bensinmotorer, och vad som skiljer dessa varianter åt.

Mil bil är bara ett par hundra km ifrån att passera 17k mil. I servicepapprena finns inga noteringar alls om att varken kamrem eller multirem ska ha varit bytt någon gång. Enligt protokellet ska multiremmen bytas om intervaller på 24k mil (!)/10 år. Kan detta verkligen stämma? De vanligaste buden jag läst är 9k mil för multirem.

Så frågan är: vem bör rimligtvis bita i det sura äpplet? Verkstaden hänvisar mig till mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget i sin tur skakar på huvudet. Maskinskadegarantin gäller till och med 10k mil, de skickar tillbaka mig till Volvo, så jag springer runt och jagar min egen svans. Bilen har servats regelbundet, senaste milservicen har jag dock skjutit på en månad eller två iom att sommarmånaderna är mina mest hektiska jobbmässigt. Senaste servicen skedde vid 14k, vilket förmodligen inte är till min fördel. I vilket fall som helst så kan jag bara dra den slutsatsen att detta inte är något som borde hända, men vad finns att falla tillbaka på med en 5 år gammal bil? Är det värt att blanda in ARN eller konsumentverket i ett sånt här fall, någon som har erfarenhet av det?

Jag tillryggalägger 5-6000 mil om året i mitt arbete, så jag är extremt beroende av ett fordon och har varken tid eller lust att sitta och rulla tummarna. 50-70 kkr absolut inte värt att lägga ut, speciellt med tanke på att bilen inte står på mitt företag. Då känns det som ett vettigare alternativ att lägga den summan som handpenning och företagsleasa en sprillans ny bil, och dessutom få den utbytt vart 3:e år.
#877357
HiTek skrev:Men om intervallet i protokollet är 24000 mil alt. 10 år för den remmen så klarar han sig då bilen bara gått 17000 och inte 10 år ännu.
Har ingen betydelse, byte med intervall av rem görs utifrån normalt slitage.
I detta fallet har remmen gått sönder, men orsaken till att den brustit är inte fastlagt då TS har hört missljud men inte kontrollerat orsak, dvs kan ha varit t.ex. AC-lager som skurit och då är sannolikheten att även en ny rem skulle ha brustit.
Så är inte VolvoCars eller verkstad på riktigt, riktigt, bra humör blir det TS plånbok som får ta kostnaden, såvida det inte finns några garantier dokumenterade som täcker denna skada. T.ex. att bilen är nyinköpt begagnad och man fått 6 månaders garanti på fel som uppträder inom denna tidsperioden.
#877410
I det serviceprotokollet jag har till min -08 så ska rem och spännare bytas vid 18000 mil.
Dock fick jag byta den redan vid 13000 mil då spännaren börjat gnissla och meken sa att den
var riktigt sliten.

Dock verkar dessa motorer vara riktiga tickande bomber som jag skrivit tidigare.
Är fortfarande lite undrande över varför Teknikens Värld inte ville uppmärksamma detta.
#877475
Denesfay skrev:Hur ser det ut för Fordmodellerna som har samma modell av motor. 2.5T Fordarna? Lika vanligt på dom eller?
Vore intressant att ta reda på.
Är det verkligen vanligt? Bara för att du kan läsa om några fall på ett forum innebär inte det att alla bilar råkar ut för detta. Alla de som är problemfria läser du aldrig om :wink:
#877480
Har googlat lite på topplockrenoveringar hos specialister, där skulle man kanske komma undan med 7-10kkr, beroende av vad skall bytas.
Vad tror ni folk om den varianten,
Skulle nämna att den bilf.nskapen ifråga är i familjen,
För själva arbetet är jag inte ett dugg orolig, har bytt tidigare topplock på en S80 och med hyfsad framgång (startat på första nyckelvridning :lol: )
#877481
Sceptic skrev:Är det verkligen vanligt? Bara för att du kan läsa om några fall på ett forum innebär inte det att alla bilar råkar ut för detta. Alla de som är problemfria läser du aldrig om :wink:
Precis... det rullar ju en hel del bilar med dessa motorer som fungerar. Hade det varit väldigt vanligt hade man hört mer om det tror jag. Själv hade jag aldrig hört något innan jag gick in & började läsa här efter mitt köp av min Volvo.

Ska dock be dom byta rem & spännare nu när nästa service ska göras, bara för att. 18000 mil är ju rätt långt så passar på nu när bilen rullat drygt 9000.
#877488
börne skrev:
Sceptic skrev:Är det verkligen vanligt? Bara för att du kan läsa om några fall på ett forum innebär inte det att alla bilar råkar ut för detta. Alla de som är problemfria läser du aldrig om :wink:
Precis... det rullar ju en hel del bilar med dessa motorer som fungerar. Hade det varit väldigt vanligt hade man hört mer om det tror jag. Själv hade jag aldrig hört något innan jag gick in & började läsa här efter mitt köp av min Volvo.
Ungefär som att läsa en läkarbok :wink:
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]