Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mhjelm
Har krånglat med bilfanskapet i en vecka nu känns det som. Jag har alla uppgifter som behövs för att betala.

Ger han dagen ut. Har han inte löst det så fpr han ta tillbaka bilen eller så kan jag bara vänta på att Kreditgivaren hömtar bilen. Men så lågt vill man ju inte sjunka. Saknar fortfarande pengar för rutbytet. Enligt Kreditgivaren räcker det att bilen bytet tillbaka till han så är det som förut.
av Mwi
mhjelm skrev:Bytet har gått igenom men skulden finns kvar. Märkligt men men. Nu står bilen hos volvo och väntar på service. Fick medelande att han skulle leta annan verkstad då volvo var för dyrt. Nu orkar jag inte med detta mer. =/
Tänk på att om ägare bytet har gått igenom så är troligtvis bilen oförsäkrad, det måste vara samma ägare till bilen som försäkringstagare.
av Malmstroem
Tänk som sagt var på försäkringen. Om du står som ägare är du ansvarig för typ allting.

Kan du låta bilen återgå till förra ägaren utan att han skriver under ägarebytespappret?
av mhjelm
Försäkra en bil gör man när man hämtar den.
Fick tag i han idag och förklarade vänligt att jag inte är nöjd med hur affären gått till. Sakerna som ska fixas har ej blivit ordnade och detta 1½ vecka efter köp. Förklarade att jag hävt betalning till hans kreditbank då jag inte vill betala till någon jag ej känner som inte gjort rätt för sig muntligt som skriftligt. Så om jag betalat in skulle han kunna skita i det hela.

Nu anklagar han mig för att ha stulit bilen. Förstår ej hur detta kan bli stöld då vi skrivit kvitto och haft samtal/sms om att jag vill ha bilen åtgärdad. Visst har jag inte gjort som vi sagt med betalningen men han har ju inte fixat det han lovat. Sa till han att om han skött sina åtaganden så hade saken varit klar nu. Så nu skulle han kolla med en advokat.

Vilken soppa!
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja en soppa verkar det vara, det är klart. Du skriver att du har ett kvitto. Men vad står det på "kvittot"? Att du har betalat bilen, eller att du skall betala till finansbolaget? Om det är det senare, så har du ju inte betalat bilen och därigenom fullföljt avtalet. För mig verkar det som att ni "väntar ut" varandra. Du vill inte betala bilen förrän han har sett till att åtgärda det ni kommit överrens om, och han vill inte åtgärda det ni kommit överrens om förrän du gjort det ni kommit överens om, löst skulden. Det är kanske inte helt otoligt att han har en hyresavi liggande obetald, som han måste betala om inte du löser skulden.
av llesrof
mhjelm skrev:
Nu anklagar han mig för att ha stulit bilen. Förstår ej hur detta kan bli stöld då vi skrivit kvitto och haft samtal/sms om att jag vill ha bilen åtgärdad. Visst har jag inte gjort som vi sagt med betalningen men han har ju inte fixat det han lovat. Sa till han att om han skött sina åtaganden så hade saken varit klar nu. Så nu skulle han kolla med en advokat.

Vilken soppa!
Toppen. Gå till polisen och ange dig själv så kan de säkert hjälpa dig att reda ut denna soppa :D
av Lövet
Hela den här historien är ju förvirrande:

- Har du lovat att "ta över hans kredit" eller skulle du lösa den helt? Förstår inte vad du menar med att hålla inne betalningen om du redan löst den.

Överlag känns det som du ger dig själv oerhört mycket mindre problem om du bara lämnar tillbaka bilen. Gör det så sover du nog bättre. Det finns massor av fina V70 till salu. Bara ta en annan.

För egen del kan jag inte fatta hur man som säljare släpper iväg en bil innan man fått betalt. Helt obegripligt. Man utelämnar sig totalt till säljarens godtycke.
av mhjelm
Då kör vi klarttext 8)

Jag har lovat att att lösa skulden på bilen vid köp. Alltså att jag betalar in det som är kvar på bilen hos kreditgivaren.
Jag bokförde inbetalningen tillsammans med säljaren.
Han lovade att åtgärda 2 saker på min verkstad som han skulle stå för.
Inget intresse från hans sida så jag kände mig lite halvblåst, så jag pausa överföringen till hans kreditgivare.
Jag bokar tid på min lokala volvoverkstad för åtgärd. Han godtar detta.
Jag kör bilen för rep på avtalad tid. Han behöver ringa till verkstad för att bekräfta att han tar kostnad.
Blir ingen rep då han anser att volvoverkstad är för dyr.
Jag får hämta bil olagad.
Han ska kolla med annan lokal verstad, typ mekonomen eller liknande och höra av sig. Händer inget.
Ringer han och han svarar ej. Känner mig mer blåst.
Han ringer tillbaka idag och jag förklarar attt jag känner att affären inte gått rikigt som det var sagt.
Han säger att han ska fixa bilen som lovat.
Berättar att jag hållit på betalning då jag inte känt någon säkerhet. Han blir mindre nöjd då.
Jag berättar att jag vill häva köpet. Han vill kolla med någon bilförsäljare som kan för att sedan återkomma.
Får ett sms. Att jag avbrutet överföringen är mycket allvarligt och bilen kan betraktas som stulen.
Det bästa jag kan göra är att betala, samt att han lovar att fixa problemen med bilen.

Där är vi. Hur ska jag veta att han håller det han lovar? Jag har inte en enda försäkring om jag betalar. Han kan bara skita i det.

Precis sånt här man önskar sig innan semestern :( :)
av Lövet
Bra att du listar upp exakt vad som hänt. Det gör det lättare att förstå affären.
"Inget intresse från hans sida så jag kände mig lite halvblåst, så jag pausa överföringen till hans kreditgivare."
Vilken bank har du? Berätta gärna för jag kommer aldrig släppa iväg en bil till någon som har den banken. Fick inte säljaren ett kvitto från din bank att överföringen gjorts? Hur kan en sådan backas i efterhand? Eller "lovade" du att göra inbetalningen bara?
av mhjelm
Jag gjorde betalningen som vanligt. Av någon anledning hade den inte gått iväg. Pengarna brukar ju försvinna och låsas i vanliga fall.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]