Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Av ren nyfikenhet, när och varför slutade Volvo med R-modellerna? Redan någon gång på 90-talet fanns ju 850 "T-Gul" och den senaste var väl den ljusgröna V70N.
Tycker att det är lite synd att dom inte fortsatt med R modellerna, S60 MY09 blev väl sista R-bilen. Den gjorde 0-100 på 5,7 sec med manuell låda.

Men nu har äntligen efterträdaren kommit S60/V60 Polestar! :D Om R-design också ersätts någon gång kanske det blir Polestar-line eller Polestar design i framtiden. :wink:
jag tycker att hela grejen med R är prestandan. R-design i all ära, men det skär sig rejält med en svag motor.
R har ju alltid varit toppsegmentet när det gäller prestanda, och även vissa unika detaljer interiört/exteriört.
Saknar också R-modellerna, statusen som bilen ändå gav.
Visserligen imponerar både V8 och T6 prestandamässigt, men varken XC90 eller S80 är någon "ungdomsbil" med status.
XC90 är inte något som mäter sig mot BMW's sedaner, och S80 är trots allt volvos svar på Mercedes, en exklusivare bil som är stor. Den saknar även stuket designmässigt, iaf första generationen S80.

Volvo borde fortsatt med R-serien på Y20'orna, utan 5'orna och satt i en vässad T6 som går under namnet R
Japp, instämmer med milktrucker.
R-Design har aldrig varit en riktigt ersättare helt klart och det hoppas jag inte Volvo har nämnt någonstans för det kan jag visserligen inte komma ihåg att dem gjort, men vid den tidpunkten R-Design kom var ju mitt i miljö(skit)snackets explotion, så att kombinera sportigt utseende och bättre väghållning med en härligt slö 115hk DrivE motor var väl kanon istället för att bygga en riktigt R med vass motor, men förhoppningsvis så släpper väl detta och man nu börjar komma med riktigt vassa motorer, men som knappt drar något :)

Men vad jag saknar P2 R!
tja'a varför inte kombinera nytt o nöje?
en etanolmotor med ruskigt mycket kusar. Etanol tål högre kompressionen och används inom trimning för att få mer effekt än vad bensin kan prestera.
en värsting som miljöbil, det är svårslaget.
Absolut, en trimmad T5 t.ex. med etanol i sig är ruskigt fint!
Men visst gör det inget att det är en miljöbil som rör på sig friskt och låter gött som bränner förbi. Det man kommer sakna är ju t.ex. 6:ans och 5:ans ljud. Inte jämförbart med nya 4-cylindriga mot dem om vi tar med de nya VEA motorerna i jämförelsen.

Det är så mycket som man går miste om när man går ner i cylindrar eller ska tillverka miljöbilar.
Något hade ju varit att lyckas få ner en T6 att dra 0.35 i stadskörning t.ex.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]