Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det bästa man kan göra för att klegga igen alla luftsystem till tanken är väl att konstant toppfylla den. Vad spelar det för roll om man får i någon liter extra?
av jpennerb
Det är väl inte speciellt dålig räckvidd på en etanolare? Kommer lätt 60mil på en tank vid långkörning och det räcker gott och väl mellan alla pauser. 60mil innebär i snitt 7h bilkörning och nog har man tid att tanka under den tiden? Detta gäller alltså oss med vårat körmönster och under semestertider. Till vardags tankar vi ca 2ggr/månad med en förbrukning på 1,6 - 1,8l/mil. Kör man däremot 200mil/vecka kan det bli lite jobbigt att tanka...
av Dpblad
Fortfarande ingen som kan bekräfta 90 liter ? Det hade varit kul att veta var den yttersta gränsen ligger. :twisted: Kan ju ha skett ändringar sedan -08 så jag skulle anta att det säkrast att prova på en tidig modell.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verkar inte vara en bra ide.

Om man ställer bilen på sidan och toppfyller så kommer ju även expansionsutrymmet att fyllas.

När man fyller på är det ju med kall diesel från den underjordiska tanken på macken, efter en stund så värms den ju upp i tanken och kommer expandera och tryckas ut på marken.
av perhall
Dpblad skrev:Fortfarande ingen som kan bekräfta 90 liter ? Det hade varit kul att veta var den yttersta gränsen ligger. :twisted: Kan ju ha skett ändringar sedan -08 så jag skulle anta att det säkrast att prova på en tidig modell.
Kan tänka mig att det är ca 74 liter från heltorr till fylld till brädden.
PH
Användarvisningsbild
av falcon
i sommar stugan så hade vi ett diesel elverk, när vi tankade jeepdunkarna så tankade vi alltid don full. om diesel skulle svälla så mkt så borde jeepdunkarna se ut som en 2-3 år gammal surströmmingsburk efter ett par dagar i sommarhetta?
ångorna från bensin kan ge ett duktigt övertryck det vet jag men diesel?
av ingesjo
Hmm glöm inte att tanken deformeras lite när ni fyller den, den strävar mot att bli rund som en boll. M.a.o den beräknade volymen ökar med vätskans tryck.. blir säkert ett par % skillnad.
av Dpblad
VolvoB20 skrev:Verkar inte vara en bra ide.

Om man ställer bilen på sidan och toppfyller så kommer ju även expansionsutrymmet att fyllas.

När man fyller på är det ju med kall diesel från den underjordiska tanken på macken, efter en stund så värms den ju upp i tanken och kommer expandera och tryckas ut på marken.
Självklart måste alla typer av utrymme fyllas om man ska testa ytterligheten (och självklart därmed ta förknippade risker). Jag har ingen aning om vilka säkerhetsfaktorer och marginaler som gäller för expansionsutrymmet, men för att eliminera/minimera risk avseende temperaturvariationer är det väl bara att undvika dessa när provet (toppfyllningen) görs genom att avsätta tid för utjämning och hålla till i utrymme med konstant temperatur?
av Dpblad
falcon skrev:i sommar stugan så hade vi ett diesel elverk, när vi tankade jeepdunkarna så tankade vi alltid don full. om diesel skulle svälla så mkt så borde jeepdunkarna se ut som en 2-3 år gammal surströmmingsburk efter ett par dagar i sommarhetta?
ångorna från bensin kan ge ett duktigt övertryck det vet jag men diesel?
Precis. Om man vill toppfylla tanken och "missbruka" expansionsutrymme så gör det på en dieselbil.
"Diesel`s thermal expansion is very similar to gas, but because of its very low vapour pressure, is not as suceptible to overflow given high temperatures"
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 886&page=2
Användarvisningsbild
av apersson850
Minns när jag var med och tankade en Volvo N7 i Åsljunga på vintern, och sen kördes den 8 km till Örkelljunga och ställdes inomhus där. Nästa dag rann dieseln över. Då hade det ju ändå gått åt kanske två liter.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]