Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tror det mer är att hon har svårare att bedöma var hörnen är och var den börjar och slutar. :)

Men det var faan med bredden! Är den alltså bredare än en V70? (Om än med endast 4mm...)
joel80 skrev:Tror det mer är att hon har svårare att bedöma var hörnen är och var den börjar och slutar. :)
Helt klart en vane-sak. Jag som mest kört stora volvos kan fan inte parkera en liten bil :P Slutar alltid med att man står 3 meter "för långt fram" på en parkering t ex :mrgreen:

Köp henne en billig sleten 745a(som det inte gör någon om den blir repig t ex) så hon får ut å träna :wink:
Funkar inte..
Och ska jag ha den V70 jag har i firman nu utan att få skatteverket på mig måste vi ändå ha vad man ska kunna kalla en "modern" bil som privat bil. Annars anser dom att man fuskar ändå, hur detaljerat jag än skriver mina körjournaler...

Fast du kanske menar som tredjebil.. haha.. för "träning".
Jag skulle ta den till köpis lite då och då bara för att hitta folk som ställt sig snett i rutorna och parkera in dem! Stå i min ruta, men inte anpassa mig efter deras felparkering, gärna med deras förardörr helt blockad. :D

Men det kanske skulle kunna vara en helt egen tråd! :)
Släng in alla(!) siffrorna för de olika alternativen i ett excelark så är jag övertygad om att du börjar betala skatt för V70'n snart.. : ) Det är ju mycket billigare att lägga mer mil på den än på någon annan bil.
joel80 skrev:
Och ska jag ha den V70 jag har i firman nu utan att få skatteverket på mig måste vi ändå ha vad man ska kunna kalla en "modern" bil som privat bil. Annars anser dom att man fuskar ändå, hur detaljerat jag än skriver mina körjournaler...
Helt rätt. Hade en kollega som hade husvagn och dragkrok på taxibilen. Sedan hade han en gammal Golf utan dragkrok och hävdade ändå att han inte använde taxibilen privat. :roll:
MartinS skrev:Släng in alla(!) siffrorna för de olika alternativen i ett excelark så är jag övertygad om att du börjar betala skatt för V70'n snart.. : ) Det är ju mycket billigare att lägga mer mil på den än på någon annan bil.
Helt sant.
Parkeringssensorer (fram och bak) och automatlåda gör under för hur en bil uppfattas.

Min fru är riktigt förtjust i vår XC70. På tre år vi har haft den har hon inte kört in i något. 8)

Så även en relativt stor bil kan vara lätthanterlig. Jag har tittat på en ännu större bil (X5, Land Cruiser, Discovery 4), men då blir de även i mitt tycke svårhanterliga när det är trångt.
SvenB skrev:
joel80 skrev:
Helt rätt. Hade en kollega som hade husvagn och dragkrok på taxibilen. Sedan hade han en gammal Golf utan dragkrok och hävdade ändå att han inte använde taxibilen privat. :roll:
Ja då var det ju rätt uppenbart kanske.. Vi har dragkrok på den andra bilen, och jag är sjukt noggrann med körjournalen. (VOC är så jÄ**A bra i det avseendet!) :)

Jag får försöka få till nått i Excel.. men jag är inte säker på att ni har rätt, jag måste ju ta med kostnaden för firman också eftersom det gör så jag kan ta ut mindre lön. Och förmånsvärdet är en rätt hög kostnad med tanke på hur några mil det kommer bli med den privat isåfall.. Kommer ju inte kunna byta ut sambons resor med privata bilen, utan bara de vi gör gemensamt.. Så kanske 500 mil. Där mer än 25kr/milen kommer vara förmånsskatt..

Automatlåda behövs inte.. Hon är duktig på att växla. ;)
Eftersom ni är beroende av en andrabil, är jag inte säker på att Excelarket visar att det blir billigare att ta ett förmånsvärde. Det hade varit en annan sak om ni inte hade behövt mer än en bil.
Precis vad jag verkar komma fram till.. men kan ha missat kostnader (?):

Kan visa vad jag räknat på än så länge:
Bild

Bränslekostnaden om jag tar förmånsvärdet minskar kanske till hälften på Hyundaien då jag istället får tanka min V70.. men det blir typ samma peng då dom drar lika mycket, så har inte justerat något för det.

Jag har inte tagit med några verkstadskostnader.. Har ännu ingen koll på vad service på V60 kostar.. Men kan inte vara så mkt mer än Hyndan.. den är servad på auktoriserad Hyundaiverkstad... och det har varit rätt saftiga kostnader. Tror senaste gick på 4500kr.. och då var det ingen superstor.
Har också åkt på reparationer senaste 2 året på den på ca 5000-6000kr.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]