NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange39
TommyP86 skrev:Ryckig gång på lågfart har väl ofta konstaterats komma av spridarna?
ja jo hört det också dock enligt verkstaden (ford ) så var det enligt dom mest sannoligt spjället
Användarvisningsbild
av Sierra94
Spjället i sig gör ju inget. Det är antingen öppet eller stängt. Den ena flappen stängs ju när man vrider av nyckeln för att strypa motorns lufttillförsel och den andra för att styra om luften till intercoolern eller ej.

En diesel behöver inget spjäll då de tar den luft den behöver för att bränna bränslet. Nyare bmw och även volvo mm har dock spjäll för insugsluften för att skapa virvlar mm för bättre förbränning.

Spridarna eller egr som krånglar skulle jag lägga min röst på.
av mange39
hur kollar jag vilket av det det är då spridare eller egr ? då verkstaden påstår annat ialla fall så ska jag byta spjället då högra ventilen är kass.......fick tag i beg på skroten för hyffsat pris :D
Användarvisningsbild
av Sierra94
Egr:en kan man ju göra rent och kolla skillnaden. Spridarna kan man göra leakdown test på.

Men jag skulle nog monterat det andra spjället innan felsökningen om jag var du. Då är ju kanske ett problem eliminerat innan du kastar pengar på en sk laptopmekaniker :-)
av mange39
ok tack för svar
japp tänkte så med angånde spjället att likba å testa de först ska ju bytas ändå ...
av Tim
Du har inte en väldigt hög dieselförbrukning och en stigande oljenivå? Har du koll på oljenivån?
av mange39
absolut ingen hög dieselförbrukning är helt normal oljan har jag precis bytt för å hålla koll på nivån var ganska hög vid bytet dock var det mitt förrsta byte sen jag köpte den så har ingen koll på hur mkt som var islagit sist men nu har jag koll på det
av mange39
s¨å bytte spjällhus sent igår bara kollade så den starta ska se hur det blev idag när jag åker till jobbet
av mange39
så har nu kört en tid det verkar faktiskt funka dock har jag även en flaska diesel spridar rengöring i tanken ryckninar är nästan helt borta nån tvekan ibland men betydligt mindre är det....
av mange39
hemma efter semester åkandet ..... felet kvar står att den rycker en del dock endast när den är varm kall så går den perfekt .....är mkt märkbart när den är varm i låga hastigheter i 80-100 km/h så mäks det väldigt lite men runt 30-60 så märks det mest... kan det vara nån givare ? orkar inte ens ventilera det med min lokala verkstad då dom inte erkänner att dom här motorerna krånglar en del..dom har vart ute o cycklat en hel del när det gäller fel förut

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]